Kantai Collection

    Deel
    avatar
    Urameshiya
    Beheerder

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya op do maa 20, 2014 9:21 pm


    Velen van jullie zullen inmiddels wel in aanraking gekomen zijn met het fenomeen Kantai Collection, afgekort KanColle. Het werd dan ook hoog tijd voor een topic!

    Voor wie nog niet op de hoogte is eerst even een korte uitleg: KanColle is een (razend populaire) Japanse browsergame van Kadokawa Games waarin je een vloot samenstelt uit (moè~) personificaties van Japanse - en een paar niet-Japanse - oorlogsschepen uit de Tweede Wereldoorlog en ermee ten strijde trekt. Dat klinkt misschien als een wat ongemakkelijke combinatie, maar wees gerust: het spel is geen nationalistische poging om de oorlog te verheerlijken of iets dergelijks. De vijanden tegen wie de Japanse scheepjesmeisjes (kanmusu) het op moeten nemen zijn dan ook geen geallieerde schepen, maar een soort ondode scheepswrakzombies.



    De browsergame
    De gameplay van het spel is op het eerste gezicht heel simplistisch. De speler neemt de rol aan van admiraal, maar heeft eigenlijk maar heel weinig invloed op wat de schepen in zijn of haar vloot tijdens een gevecht op zee precies doen. De eigenlijke verslavendheid van het spel zit 'm in het managen van je vloot op de langere termijn: wat voor scheepjes en wapens bouw je? Wie ga je levelen? Gebruik je om door een lastige map heen te komen de grootste schepen die je hebt - met alle gevolgen voor je brandstofvoorraad van dien - of ga je voor een lichtere vloot die snel genoeg te repareren is om het keer op keer opnieuw te proberen?

    Het klinkt misschien vreemd, maar hoe langer je het spel speelt, hoe interessanter dat soort beslissingen worden. Er is sowieso reden genoeg om het spel lang te blijven spelen, want het wordt continu uitgebreid. Elke twee weken wordt het spel geüpdate met bijvoorbeeld nieuwe scheepjes, nieuwe upgrades voor bestaande scheepjes, nieuwe wapens, nieuwe maps, nieuwe BGMs of soms zelfs geheel nieuwe features. Daarnaast zijn er elke paar maanden grote events met meerdere nieuwe maps en schepen, meestal losjes gebaseerd op een belangrijke zeeslag uit de Tweede Wereldoorlog.

    Meer over de gameplay:

    KanColle begint ermee dat jij als nieuwe admiraal (提督, teitoku) in één van de Japanse marinehavens (鎮守府, chinjufu) arriveert en een eerste schip-meisje (艦娘 kanmusu) onder je hoede krijgt. De onderstaande screenshot toont het menu vanuit je admiraalsvertrek.



    Vanaf hier kun je de samenstelling van je vloten aanpassen en schepen bouwen, ontmantelen, repareren, bevoorraden, moderniseren of ze van andere bewapening voorzien.



    De bovenstaande screenshot toont bijvoorbeeld de huidige lading van het vliegdekschip Akagi: 20 Zero-jachtvliegtuigen en in totaal 62 Type-99 en Suisei duikbommenwerpers. De grote verzameling stats ziet er intimiderend uit, maar als je net begonnen bent is het nog niet meteen nodig om te weten hoe al die cijfertjes het spel precies beïnvloeden. Dat laatste is sowieso een beetje geheimzinnig: de ontwikkelaars houden over veel in-game mechanics hun mond, zodat de spelers lekker zelf uit kunnen zoeken wat voor berekeningen er achter de schermen uitgevoerd worden. En ja, er zijn een daadwerkelijk spelers die zich daar mee bezig houden, want als je verder in het spel komt kan elk beetje kennis dat je hebt het verschil maken.

    Natuurlijk kun je je vlootenook uit laten varen. Je kunt oefengevechten spelen tegen de schepen van willekeurige andere spelers of je schepen op zelfstandige missies sturen om grondstoffen in handen te krijgen, die je bijvoorbeeld nodig hebt voor het bevoorraden, repareren of bouwen van schepen. Maar het leukst is natuurlijk om je vloot aan te voeren in de strijd tegen de zombiebootjes, of diepzeeschepen (深海棲艦, shinkaiseikan), zoals ze eigenlijk heten.

    Je kiest hiervoor een van de beschikbare maps uit, en vanaf dat moment ben je voor een groot deel overgeleverd aan de RNG-godinnen.



    De screenshot hierboven toont één van de RNG-godinnen, die op het punt staat om mijn schepen naar de verkeerde uithoek van de map te sturen.



    Wanneer je een vijandelijke groep schepen tegenkomt krijg je weer een klein beetje invloed op het verloop van de missie. Een klein beetje. Je moet hier namelijk een formatie kiezen voor je schepen. De formaties brengen elk andere stat modifiers met zich mee, en het is dus van belang er een te kiezen die geschikt is voor de situatie. Wil je je vuurkracht maximaliseren, of toch liever een formatie die je vlaggenschip beschermt tegen luchtaanvallen en duikboten?

    Nadat je een formatie gekozen hebt, nemen RNG-godinnen het roer weer in handen. Maar wat op dit punt belangrijker is dan de wil van de RNG zijn de stats en bewapening van je schepen. Afhankelijk van de bewapening kunnen je schepen in verschillende rondes en op verschillende manieren in de aanval gaan.

    Als je vloot beschikt over verkenningsvliegtuigen begint het gevecht met een verkenningsronde. De openingsronde van het eigenlijke gevecht vindt daarna plaats in de vorm van een luchtgevecht. Hierin worden verschillende soorten vliegtuigen en luchtafweergeschut in de strijd gegooid om luchtoverwicht te krijgen en de vijandelijke vloot alvast zo veel mogelijk te beschadigen.



    Daarna is het tijd voor torpedokruisers en onderzeeërs boven een bepaald level om torpedo's op de andere partij af te vuren. Vervolgens begint het belangrijkste deel van het gevecht, waarin alle schepen elkaar met artilleriegeschut en luchtaanvallen bestoken. De volgorde waarop de schepen hier mogen vuren heeft te maken met hun snelheid, hun bereik, de formatie en de hoek waaronder de twee groepen schepen elkaar treffen. Dat laatste ligt helaas volledig in handen van de RNG! Of nou ja, bijna volledig. Het is mogelijk om de ergste situatie te voorkomen door een bepaald verkenningsvliegtuig te gebruiken.



    Op de screenshot hierboven vliegt de mededeling voorbij dat de schepen elkaar in een T-hoek benaderen, waarbij mijn schepen het dakje van de T vormen. Wat het exacte effect in het spel is is niet 100% zeker, maar onder deze hoek is het in ieder geval een stuk makkelijker om vijandelijke schepen te raken en tot zinken te brengen.



    Slagschip Ise schiet haar 35.6cm-kanonnen af! Zoals de hoeveelheid pantser en kanonnetjes in haar design al doet vermoeden, waren slagschepen de grote jongensmeisjes op de oceanen in de tijd waarop KanColle gebaseerd is. Net als Ise hebben ook de andere schepen een specifiek type, dat grotendeels bepalend is voor hun stat-limieten en de soorten wapens die ze kunnen gebruiken. Sommige schepen zijn overigens naar een ander type om te bouwen, net zoals dat in het echt gebeurde.

    Maar ik dwaal af. Na het artilleriegeschut volgt nog een tweede torpedoronde op korte afstand, dit keer voor alle schepen die over torpedo's beschikken. De laatste ronde, het nachtgevecht, is optioneel. Dit is dus het punt in een gevecht waar je als speler de controle weer even terugkrijgt. Dat is maar goed ook, want het is lang niet altijd wenselijk om tot het bittere einde door te vechten. Kost veel te veel ammunitie, en levert veel te veel risico op schade op. En schade is gevaarlijk, want als je schepen zinken, ben je ze voor altijd kwijt. (Maar zolang je weet wanneer je terug moet trekken hoef je daar niet bang voor te zijn.)

    Na afloop van het gevecht krijg je op basis van je prestaties experiencepunten voor je admiraalslevel en voor je schepen, en als je geluk hebt...



    ...vind je ook een nieuw schip.

    M'n screenshots zijn nu op, maar er is nog veel meer te vertellen. Dus voor wie het lezen nog niet opgegeven heeft op dit punt: toch nog een paar verdere opmerkingen!

    Zoals ik al zei heeft elk schip een type. De belangrijkste types in KanColle zijn:
    - torpedobootjager (DD / 駆逐艦)
    - lichte kruiser (CL / 軽巡洋艦)
    - zware kruiser (CA / 重巡洋艦)
    - slagschip (BB / 艦)
    - licht vliegdekschip (CVL / 航空[u母[/u]艦)
    - (standaard) vliegdekschip (CV / 空母艦)
    - onderzeeër (SS / 水艦)

    Als je enkel om vuurkracht geeft, lijkt het natuurlijk aantrekkelijk om je hele vloot vol te stouwen met slagschepen en vliegdekschepen. Het probleem daarmee is alleen dat deze types schepen relatief veel brandstof en munitie verbruiken en bij beschadigingen veel tijd nodig hebben om gerepareerd te worden. Het duurt dan dus langer voor je vloot weer klaar is om uit te varen, waardoor je uiteindelijk toch minder experience en nieuwe grondstoffen binnenhaalt. Het samenstellen van je vloot is daarom een van de dingen die belangrijk zijn voor je strategie op de langere termijn. Ook is het natuurlijk zo dat sommige types schepen geschikter zijn dan andere types voor bepaalde maps.

    Brandstof, munitie en andere grondstoffen kun je overigens krijgen door je schepen op expedities te sturen en quests uit te voeren, maar je belangrijkste bron van inkomsten is in eerste instantie de tijd. Ongeacht of je het spel aan het spelen bent of iets anders aan het doen bent, er druppelen constant nieuwe grondstoffen binnen. Dit is natuurlijk een gebruikelijk systeem voor browser games, en het betekent dus ook dat KanColle net als veel andere browser games niet iets is om uren achter elkaar te spelen. Het is eerder het soort spel dat je 1, 2 of misschien 3 keer per dag even opstart en dan eventjes speelt.
    KanColle spelen als buitenlander:
    Er zijn een aantal dingen aan KanColle die het voor niet-Japanners onaantrekkelijk zouden kunnen lijken om het spel te proberen. In de praktijk vallen die obstakels gelukkig allemaal wel mee!

    1. De taalbarriëre
    Het ziet er waarschijnlijk nogal ingewikkeld uit, al die kanji. Maar in de praktijk valt dat mee! Er zijn een hoop buitenlanders die het spel zonder problemen spelen zonder ook maar een halve kanji te lezen. Dat dat mogelijk is, is voor een groot deel te danken aan de Engelstalige KanColle-wiki. De wiki biedt genoeg uitleg en overzichtjes om je een heel eind op weg te helpen.

    2. De loting
    KanColle heeft intussen meer dan 2 miljoen spelers, terwijl de ontwikkelaars eigenlijk op slechts een fractie van die hoeveelheid gerekend hadden. Ook op dit moment komen er op een hoger tempo nieuwe registraties bij dan dat er ruimte gemaakt kan worden op de servers.

    De oplossing die daarvoor gekozen is is simpel en effectief: een plaats op een server bemachtigen kan alleen op een bepaalde tijd van de dag, die aan het begin van de dag op de officiële Twitter-account aangekondigd wordt. Het toelatingsproces wordt een 'loting' genoemd, maar in de praktijk weet je bijna zeker dat je een plaats krijgt als je zorgt dat je er op de juiste tijd bent. (En zorgt dat je browsercache leeg is.)

    Gelukkig heeft de Engelstalige wiki ook voor dit proces een prachtige tutorial. Als je één keer een plaats bemachtigd hebt, houd je die overigens permanent. Je hoeft dus niet telkens opnieuw aan de loting mee te doen.

    3. Je IP-adres
    Het is volgens de gebruikersovereenkomst niet verboden om KanColle vanuit het buitenland te spelen, maar het wordt ook niet ondersteund. En dat blijkt onmiddelijk als je aan de loting probeert mee te doen met een Nederlandse IP: dat is namelijk onmogelijk. Gelukkig zijn er redelijk simpele manieren om het te laten lijken alsof je vanuit Japan inlogt, en gelukkig heeft de wiki ook daar een tutorial over.



    De personages
    Dat KanColle zoveel mensen weet te boeien komt natuurlijk niet alleen door de gameplay. Het succes is voor een groot deel een gevolg van de zeer uitgebreide cast: dankzij de inspanningen van een klein leger aan tekenaars en stemacteurs zijn er intussen 142 schepen gepersonificeerd, en er blijven nieuwe bij komen.

    Ondanks dat enorme aantal is aan allerlei details te merken dat de personages met veel liefde en aandacht verzonnen zijn. De karaktertrekken en uitspraken van de personages zitten bijvoorbeeld vol slimme verwijzingen naar episoden en anekdotes uit de loopbaan van de schepen waarop ze gebaseerd zijn. Voor je het in de gaten hebt zit je op Wikipedia de verhalen achter dat soort verwijzingen door te lezen, en kom je niet alleen steeds meer over je favoriete personages te weten, maar leer je ook een hoop bij over Japan en de rest van de wereld in de eerste helft van de twintigste eeuw.

    Stoomcursusje bekende KanColle-personages!:
    Zelfs voor Touhoufans als wij is een cast van 135 scheepjes een hele hoop om te verwerken. Maar net als bij Touhou zijn niet alle personages even populair of bekend. Hieronder volgt een spoedcursusje van een aantal populaire scheepjes, voor wie het interesseert!



    Torpedobootjagers (destroyer (DD) / 駆逐艦, kuchikukan)
    In moderne marines zijn torpedobootjagers vaak de grootste en zwaarste schepen, maar omdat in de zeeslagen van WO2 nog véél zwaardere soorten schepen meededen, gaan ze in KanColle door het leven als kleine meisjes.


    De torpedobootjagers hierboven zijn een paar van de bekendste. Van links naar rechts:
    - Fubuki, één van de mascottes van KanColle, en de hoofdpersoon van een officiële mangaserie en van de toekomstige anime. Ondanks dat is ze in het spel niet opvallend sterk, zeldzaam of populair. Arme Fubuki.

    - Shimakaze, een andere mascotte van KanColle. Shimakaze is (voor een torpedobootjager) wél opvallend sterk, zeldzaam en populair. Arme Fubuki. Shimakaze is een beetje arrogant, vooral als het op haar vaarsnelheid aankomt.

    - Yukikaze, het altijd optimistische "wonderschip" van de Keizerlijke Marine. Overleefde in WO2 vrijwel alle grote zeeslagen, en heeft in KanColle dan ook een erg hoge luck-stat. Om een of andere reden wordt Yukikaze vaak vergeleken met een bever...

    - Shigure, een scheepje dat in eerste instantie opvalt om haar kalme en volwassen persoonlijkheid, en daarna omdat ze een keer vaker kan upgraden dan de meeste andere torpedobootjagers. De enige overlevende van de 8 schepen van admiraal Nishimura in de Slag in de Straat van Surigao, een onderwerp dat vaak in fanart en doujinshi wordt gebruikt om Shigure als een tragisch personage op te voeren.

    Torpedobootjagers (destroyer (DD) / 駆逐艦, kuchikukan): De 6e Torpedobootjagerdivisie
    Torpedobootjagers opereren vaak in groepjes van meerdere schepen. De Keizerlijke Marine kende tientallen van dat soort torpedobootjagerdivisies, maar onder KanColle-fans is de 6e divisie op afstand het populairst.


    Van links naar rechts:
    - Akatsuki vindt zichzelf een echte lady, maar is eigenlijk nog niet zo volwassen als ze zich voor probeert te doen. Ze wordt boos als ze een kindermenu te eten krijgt, maar de vlaggetjes die erbij horen bewaart ze stiekem wel.

    - De koele Hibiki hoort net als Yukikaze bij het handjevol torpedobootjagers dat de oorlog van begin tot eind overleefde. Na de oorlog werd ze overgedragen aan de Soviet Unie, waar ze de nieuwe naam Верный (Verniy) kreeg. Ook in het spel komt ze na haar tweede upgrade Верный te heten, en omdat de gemiddelde KanColle-admiraal in het begin geen idee heeft hoe je de tweede helft van die naam typt of uitspreekt, heeft dat haar de bijnaam 'Bep' ("beppu") opgeleverd.

    - Ikazuchi is opgewekt en staat altijd voor de admiraal klaar. Volgens fanon gaat ze daarin zelfs te ver, en is een admiraal met Ikazuchi als vlaggenschip gedoemd een onzelfstandige mislukkeling te worden.

    - Inazuma is het verlegen zusterschip van Ikazuchi na no desu. Eigenlijk redt ze liever drenkelingen dan dat ze vecht... na no desu.



    Kruisers (cruiser (CL/CA/CLT/CAV) / 巡洋艦, jun'youkan)
    Kruisers zitten qua formaat tussen torpedobootjagers en slagschepen in, en bestaan in allerlei verschillende soorten. In KanColle zijn ze vaak te herkennen aan het feit dat ze er meestal ouder uitzien dan torpedobootjagertjes, maar niet zo zwaar bewapend zijn als de slagschepen.


    Van links naar rechts:
    - Tenryuu, waarschijnlijk een van de mannelijkste en stoerste schepen van de vloot. Of zo probeert ze zich in elk geval voor te doen. Krijgt vaak een rol als leider van een groep torpedobootjagers.

    - Tatsuta, het zusterschip van Tenryuu. Hoe Tenryuu ook haar best doet om afschrikwekkend over te komen, Tatsuta's zoetgevooisde stem is eigenlijk veel griezeliger...

    - Het grote idool van de vloot, Naka-chan! Ze dropt helaas zo ongelooflijk vaak dat ze onder admiraals vooral vooral bekend is als de grondstoffen die ze oplevert als je haar 'uit elkaar haalt': 2 brandstof, 4 ammunitie en 11 staal. Arme Naka-chan. Ze doet nog wel zo haar best!


    - Sendai, vooral bekend door haar obsessieve voorliefde voor nachtelijke zeeslagen. Ze kan eigenlijk haast over niets anders praten, en dat maakt dat veel van de andere scheepjes haar een beetje irritant vinden. Onder fans wordt de kreet 'nachtgevecht' overigens zo vaak in een alternatieve betekenis gebruikt dat het een beetje flauw wordt...

    - Ooi, een lichte kruiser die gemakkelijk om te bouwen is naar een torpedokruiser. Dat alleen al is genoeg om haar geliefd te maken als nuttige toevoeging voor elke vloot. Maar ja, die populariteit onder admiraals kan Ooi gestolen worden, want ze is meer geïnteresseerd in Kitakami.

    - Kitakami is net als Ooi om te bouwen naar een torpedokruiser, maar zelf is ze een beetje sceptisch over haar eigen scheepstype. Ze had liever wat extra bepantsering gehad. Goed bevriend met Ooi, maar of ze net zoveel voor Ooi voelt als Ooi voor haar, dat wordt aan de fantasie van de fans over gelaten.



    Slagschepen (battleship (BB) / 戦艦, senkan)
    De scheepjes die je tevoorschijn haalt als het menens wordt. Eigenlijk zijn alle slagschepen redelijk bekend, omdat het er niet zo veel zijn, maar het zijn er toch nog te veel om hier allemaal op een rijtje te zetten.


    Hierboven dus alleen een kleine selectie. Van links naar rechts:

    - Nagato, in het echt samen met haar zusterschip Mutsu decennialang het vlaggenschip en symbool geweest van de Keizerlijke Marine, en één van de "Big 7" slagschepen in de wereld. Ook Nagato in KanColle heeft als trotse nummer 1 in het in-game overzicht van schepen een eervolle positie, en in fanon is ze vaak een geliefde senpai voor de kleinere scheepjes. Vaak wordt ze in fanon een beetje naïef afgeschilderd.

    - De Yamato verving tijdens WO2 Nagato en Mutsu als vlaggenschip. Ze ging de geschiedenis in als het grootste en sterkste slagschip dat ooit gebouwd was, en ook in KanColle is haar vuurkracht ongeëvenaard (behalve dan door haar zusterschip Musashi). Daar staat helaas tegenover dat ze gigantische hoeveelheden brandstof opslurpt...

    - Kongou is één van de populairste schepen onder de spelers. Omdat de Kongou in het echt in Engeland gebouwd werd, gooit Kongou in KanColle allerlei Engrish door haar Japans, en is tea time voor haar het belangrijkste moment van de dag.

    - Haruna is één van de drie jongere zussen van Kongou, en wordt door haar uiterlijk en vriendelijke persoonlijkheid door spelers soms als een godin beschreven. Anders dan Kongou spreekt ze vloeiend Japans.



    Vliegdekschepen (aircraft carrier (CV/CVL) / 航空母艦, koukuu bokan)
    De Tweede Wereldoorlog betekende de ondergang van de slagschepen en de opkomst van de vliegdekschepen als sterkste schepen op de oceaan. In KanColle heb je allebei ongeveer even hard nodig. De vliegdekschepen zijn vaak herkenbaar aan hun boog en hun ...vliegdek.


    - Akagi, voor veel mensen het eerste grote vliegdekschip dat ze krijgen. Akagi laat beginnende admiraals zien hoe krachtig een vliegdekschip kan zijn... ...en hoeveel bauxiet het kan kosten om haar neergeschoten vliegtuigen te vervangen. Dat laatste heeft Akagi een reputatie als obsessieve vreetzak opgeleverd, ondanks dat ze in het spel eigenlijk altijd serieus met haar missies bezig is...

    - Kaga, een nog groter vliegdekschip dan Akagi. Komt in het spel nogal zwijgzaam en emotieloos over, maar is bijzonder populair onder de spelers. Akagi en Kaga vormen samen de 1e vliegdekschipdivisie en worden daarom vaak als combinatie gezien, ondanks dat ze geen zusterschepen zijn.

    Er zijn natuurlijk nog veel meer schepen van elke soort die ik hier genoemd heb, en aan een paar soorten schepen ben ik in dit overzicht niet eens aan toegekomen. Een KanColle speler die deze post leest zal zich dus waarschijnlijk afvragen waarom [insert schip] niet in dit rijtje staat. Helaas kon ik alleen niet iedereen hier kwijt die ik hier eigenlijk had willen beschrijven, want dan werd deze post nóg langer...



    Het KanColle-universum
    Er zijn een aantal dingen die we dankzij de browsergame weten over de kanmusu: ze identificeren zichzelf met de oorlogsschepen waar ze op gebaseerd zijn, en herinneren zich vaak zelfs hoe ze gezonken zijn, maar ze zijn de schepen niet - anders lagen ze nu op de bodem van de oceaan. De strijd die ze voeren tegen de diepzeeschepen speelt zich af in een wereld die heel erg lijkt op de onze, maar op geen enkel tijdstip in onze geschiedenis te plaatsen is.

    Maar eigenlijk roept het spel veel meer vragen op dan dat het beantwoordt. Zijn de kanmusu als mensen geboren, of zijn ze zomaar uit de oceaan tevoorschijn gekomen? Wat is hun band met de schepen die ze voorstellen eigenlijk precies? Wat betekent het eigenlijk voor een kanmusu als je haar ombouwt of afbreekt? Hoe ziet het dagelijks leven in de haven er voor de kanmusu eigenlijk uit? En hoe zit het eigenlijk met de diepzeeschepen waar de kanmusu tegen vechten? Zijn die misschien in werkelijkheid ook een soort kanmusu, of zijn ze iets geheel anders?

    Op die vragen zijn geen goede of slechte antwoorden, want de spelontwikkelaars laten dit soort dingen bewust open. Er zijn allerlei verschillende officiële publicaties in manga en light-novel formaat die een klein tipje van de sluier oplichten, maar omdat die publicaties van verschillende auteurs zijn, stemmen ze niet noodzakelijkerwijs met elkaar overeen.

    Wat dat betekent, is dat er in het KanColle-universum geen duidelijke grens tussen canon en fanon is. Of liever gezegd, de canon bestaat uit meerdere lagen. De kern, datgene wat in de browsergame en officiële guidebooks/artbooks te vinden is, wordt door bijna alle fans geaccepteerd. Vervolgens zijn er een aantal officiële manga en drama CD's waarvan het verhaal rechtstreeks van de spelontwikkelaars komt. Dan zijn er een aantal manga en light novels die in samenwerking met de ontwikkelaars uitgegeven worden, maar door verschillende auteurs geschreven zijn, die elk een eigen draai aan KanColle kunnen geven. Tot slot zijn er een aantal officiële manga anthologies met korte verhalen van allerlei verschillende auteurs, die eigenlijk niet veel meer 'canon'-waarde hebben dan doujinshi.

    Officiëel KanColle-drukwerk:
    De uitgever van KanColle, Kadokawa, is zoals sommige mensen hier misschien wel weten eigenlijk veel groter op het gebied van drukwerk dan op het gebied van games. Dat is dus waarschijnlijk ook de oorzaak dat er rondom KanColle in de nog relatief korte tijd dat het bestaat - iets meer dan een jaar - al in een stuk of 6 verschillende tijdschriften manga van lopen. De oudste en (denk ik) bekendste daarvan is Itsuka shizuka na umi de, een serie met een vrij serieuze toon en veel actiescènes die bedacht is door Tanaka Kensuke, de bedenker en producer van de browsergame. In elk hoofdstuk speelt een andere kanmusu de hoofdrol, en aan het eind van elk hoofdstuk wordt een link gelegd tussen die kanmusu en een modern marineschip dat haar naam geërfd heeft.*

    *(Het is heel gebruikelijk om namen van marineschepen eens in de zoveel tijd te recyclen. Doen we in Nederland ook.)

    Naast de papieren series zijn er een aantal web-manga. De bekendste daarvan is Fubuki, ganbarimasu!, een 4-koma serie met Fubuki in de hoofdrol. In deze serie zitten de kanmusu op school om de fijne kneepjes van hun werk (?) als oorlogsschip te leren.

    Verder zijn er nog 16 (papieren) manga anthologies met korte verhalen, verdeeld over 4 series - vernoemd naar de grote marinehavens Yokosuka, Sasebo, Kure en Maizuru.

    Qua boeken zijn er de eerder genoemde light-novel achtige boekjes, waarvan sommige eerst in tijdschriften verschijnen om daarna in boekvorm uitgegeven te worden. Er lopen op dit moment 4 series met in totaal 8 boeken. Officiële fanbooks/artbooks met info en artwork over het spel en interviews met de makers zijn er inmiddels 5: 3 delen van het magazine-achtige Chinjufu seikatsu no susume, het inmiddels een beetje outdated KanColle Hakusho en als meest recente toevoeging de Kanmusu Katarogu, die die titel eer aan doet met een telefoonboek-achtig formaat. Tot slot zijn er nog 3 boeken - 1 regelboek en 2 supplementen - voor de KanColle pen-en-papier-RPG.

    Kortom: wie helemaal op de hoogte wil blijven heeft heel veel leeswerk te doen...
    Naast een hoop papier en merchandise is er, zoals veel mensen al zullen weten, overigens ook een anime onderweg. De anime zal vast ook weer nieuwe perspectieven bieden op de KanColle-wereld, maar hoe het er precies uit gaat komen te zien wordt op dit moment nog grotendeels geheim gehouden. De anime zal vanaf januari 2015 uitgezonden worden.

    PV voor de anime:

    Als verdere uitbreiding van het KanColle-multimedia-imperium is er ook een Vita-game in de maak: KanColle Kai. De release is volgens de website nog voor het eind van dit jaar, maar of dat echt gaat gebeuren is nog even afwachten, want er is nog heel weinig over het spel bekend.



    KanColle als doujin-fenomeen
    Een wereld waarvan iedere fan er z'n eigen versie op na mag houden, en meer dan honderd personages. Zoals wij als Touhou'ers allemaal weten, is dat een geschikte voedingsbodem voor doujinshi, fanart, fanfics, MAD-video's en meer van dat soort dingen! KanColle kan dan ook rekenen op veel aandacht vanuit de doujin-wereld. Het zal veel van ons Touhou-liefhebbers waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat een fors aantal populaire en minder populaire Touhou-circles de laatste tijd ook KanColle zaken uit is gaan brengen.

    Hoewel KanColle als doujingenre nog lang niet zo groot is als Touhou, groeit het op hoog tempo. Net als bij Touhou vinden er in Japan op allerlei plaatsen in het land - niet alleen in de grote stedelijke gebieden dus - KanColle-evenementen plaats. Bijzonder populair als locatie zijn oude marinehavens als Yokosuka, Kure of Maizuru.

    Aangezien KanColle als browsergame niet erg winstgevend is, wil uitgever Kadokawa natuurlijk wel de gelegenheid hebben om zelf geld te verdienen aan de populariteit hun game. De regels rondom KanColle-doujinwerk zijn daarom wat strenger dan we bij Touhou gewend zijn, maar eigenlijk hebben doujin circles toch nog opvallend veel vrijheid. Doujinshi (of dat nu manga, fanfics of art books zijn) worden in principe getolereerd, ondanks dat ze natuurlijk wel degelijk concurrentie opleveren voor de officiële publicaties. Ook rondom CD's ontstaan over het algemeen geen problemen.

    Wat KanColle doujin circles niet mogen doen is het uitgeven van kaartspellen, bordspellen, videospellen of iets anders met een spel-aspect. Figures en merchandise zijn officieel waarschijnlijk ook niet helemaal OK - al gebeurt het wel - omdat doujin circles daarmee oneerlijk zouden concurreren met bedrijven die netjes licenties afsluiten met Kadokawa om KanColle merchandise te kunnen maken. Een pluspunt aan de extra regeltjes die Kadokawa aan doujin circles oplegt: 18+ cosplay-foto's en -video's zijn ook verboden.

    Een aantal KanColle MADs:

    KanColle x Rhythm Tengoku = meesterwerk.


    KanColle MMD MAD op achtereenvolgens de OPs van Shingeki no Kyojin, Aoki Hagane no Arpeggio en Yuru Yuri.


    Shigure no namida: prachtige MAD over Shigure en hoe ze omgaat met de ondergang van de Nishimura-vloot (-->zie een heel stuk hierboven).


    KanColle x Mikakunin de Shinkoukei, met de 6e torpedobootjagerdivisie in de hoofdrol.


    Eerste aflevering van een MMD drama gebaseerd op een potje KanColle pen&papier-RPG. Weinig van te volgen voor wie geen Japans leest, maar de OP (vanaf 0:41) is erg fraai gemaakt~



    KanColle-muziek
    KanColle heeft lang niet zo'n uitgebreide of opvallende soundtrack als Touhou, maar is toch populair genoeg om een flink aantal doujin albums op te leveren. Ook veel circles die we van Touhou-muziek kennen hebben zich inmiddels ook eens aan KanColle gewaagd, dus het is als Touhou-fan wellicht de moeite waard om die eens te beluisteren.

    Hieronder eerst een paar voorbeeldjes van de in-game soundtrack, en daarna wat doujin arranges.
    Een aantal KanColle BGMs:


    Eén van de boss themes. Bij de bosses waarbij dit thema speelt zit je meestal te bidden tot de RNG-godinnen.


    Nachtelijke battle theme, versie II.


    Thema van de laatste map van het voorjaarsevent een paar maanden geleden. Klinkt een beetje alsof het een karaoke-versie is van een nummer waar eigenlijk vocals bij horen, dus sommige mensen voorspellen dat we deze in de anime terug gaan horen.
    Een aantal KanColle arranges:

    Yuuhei Catharsis arrange van deze event battle theme.


    Glorieuze orkestuitvoering door de Active NEETs. Luister het!


    A-one Eurobeat arrange van de nachtelijke battle theme.



    Fox Factory Orkest-arrange van de 'gewone' battle theme (Die steeds minder gewoon wordt omdat steeds meer gebieden andere BGMs krijgen.)



    Cool&Create-arrange van verschillende thema's.



    Ontspannende arrange van Teikoku Koukyou Gakudan van het thuishaven-thema.


    Naast arranges maken veel circles ook hun eigen KanColle liedjes die niet specifiek op één van de in-game tracks gebaseerd zijn, maar als ik daar ook nog eens ga linken komt er helemaal geen einde meer aan deze post. k=w=

    Links
    - spelwebsite (vereist Japanse IP)
    - Engelstalige wiki
    - Engelstalige tutorial
    - Officiële Twitter-account (Japans)
    - KanColle anime
    - KanColle Kai (PS Vita)

    Ik loop het risico de wrok van bepaalde personen (*kuch*UNO*kuch*) over me af te roepen door op dit Touhou-forum een KanColle-topic te maken, maar ik heb het toch maar gedaan! Want ik ben eigenlijk wel benieuwd: wie speelt er hier nog meer KanColle, wie speelt het niet maar zou het wel eens willen spelen, en wat vinden jullie er in het algemeen van?

    En voor wie er een beetje bekend mee is: wat zijn jullie favoriete personages?

    Oh, en voor wie nog niet zo bekend is met KanColle maar het wel interessant vindt: stel op dit topic gerust al je vragen!





    Admiraals van Hakugyokuro (voor zover ik weet)
    - iAozora
    - Urameshiya
    - LightSpeedReisen
    - Sophie
    - Pyonta
    - Wolfie
    - Deviljho
    - Nekotaku
    - Xhomas
    - Omekeki

    Wie ook KanColle wil spelen en hulp nodig heeft, kan dus bij deze mensen terecht. k;P We hebben trouwens ook een KanColle-Skypechat. Iedereen die interesse heeft is welkom! (Ook als je niet zelf speelt)


    Laatst aangepast door Urameshiya op wo dec 17, 2014 7:13 pm; in totaal 28 keer bewerkt
    avatar
    kyr2005
    Gold Amiibo King

    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    Re: Kantai Collection

    Bericht van kyr2005 op do maa 20, 2014 10:47 pm

    Ik heb hier nog nooit van gehoord, Ura. En als de gameplay dan toch zo simplistisch is, kan je er dan misschien wat meer uitleg over geven?  :D 


    _______________________


    avatar
    Nekotaku
    Moderator

    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Nekotaku op do maa 20, 2014 11:37 pm

    Ik speel het niet, maar over de vraag wat ik er algemeen van vind...

    Op zich is het idee leuk. Het feit dat eigenschappen van de schepen in de personages verwerkt zitten is uitstekend. Dit is te vergelijken met de manier waarop de achtergrond van youkai en andere mythologische wezens in Touhou gebruikt wordt in de ontwerpen van personages. Alleen spreken die van KanColle me helemaal niet aan. Het lijkt ze wat te ontbreken aan een persoonlijkheid die je van de eerste oogopslag ziet, wat bij Touhou wel aanwezig is. Touhou personages kan je aan enkel hun silhouet reeds herkennen. Bij KanColle zijn er heel veel die te hard op elkaar lijken, of op zich er nogal generisch uitzien.

    Ook neemt het een veel te grote vlucht. De doujin circles zijn er na nog geen volledig jaar al helemaal opgesprongen, een Vita spel in de maak, manga, een anime die is aangekondigd... Het voelt als een geforceerde hype. Volgens mij kan je hier erg snel een burn-out op krijgen. Dit doet me denken aan de overdreven hype rond de Haruhi Suzumiya anime destijds, die op zich wel kwaliteiten had, maar eigenlijk te weinig inhoud om de hype te rechtvaardigen.

    Alles bij elkaar voelt het te hard aan als een enorme marketingmachine. Het ontbreekt wat aan ziel, een unieke visie van een maker of klein team. Er zitten minstens 15 artists achter het hele gebeuren. Dan krijg je toestanden zoals in grote game producties, waar alles er heel gelikt uitziet en hoge productiewaardes heeft, maar de persoonlijkheid ontbreekt omdat het in comité is gemaakt. Dit is naar mijn gevoel niet waar doujin productie om draait. Daarom snap ik ook wel de afkeer van sommigen. Dingen zoals dit mogen uiteraard net zo goed bestaan als iets anders, en dat een grote push inzake marketing er meestal wel toe weet de leiden dat de populariteit toeneemt is onvermijdelijk. KanColle is z'n bestaan en z'n fans dan ook wel door mij gegund. Maar ik maak me zorgen over hoe bereid doujin makers lijken hierin mee te gaan. De term "indie" heeft behoorlijk aan betekenis verloren in de westerse muziek- en videospelproductie. Het lijkt meer een stijl dan een manier van aanpakken en publicatie te zijn geworden. Om te zien hoe dit ook in Japan nu in sneltreinvaart plaats vindt is onaangenaam.

    Omwille van die zaken investeer ik er niet echt m'n tijd in, maar bovenal omdat het onderwerp me totaal niet aanspreekt.


    _______________________

    avatar
    Graan
    Graan

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Groeien

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Graan op vr maa 21, 2014 12:50 am

    https://www.youtube.com/watch?v=EGSlFE6YvQM#t=33s

    Mijn eerste indruk komt niet geheel overeen met mijn verwachtingen.


    _______________________

    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
    7 konten.
    avatar
    wolfie559
    Paradijselijke poster

    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Re: Kantai Collection

    Bericht van wolfie559 op vr maa 21, 2014 10:16 am

    aaah dat verklaard al die moe battleships (alhoewel het niet altijd battleships zijn) op danbooru...

    nou ik ben een sucker voor personified objects dus wie weet zal ik er eens iets mee doen ofzo...

    (dat browserspel is dat gratis??)


    _______________________

    avatar
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

    Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Reym op vr maa 21, 2014 10:56 am

    @Graan schreef:https://www.youtube.com/watch?v=EGSlFE6YvQM#t=33s
    Mijn eerste indruk komt niet geheel overeen met mijn verwachtingen.

    Hmm, ik vind Touhou er toch wel leuker uitzien qua gameplay. (Ik moest wel een beetje lachen toen die 'blatant fanservice swimsuit loli' in beeld kwam. Hue.)

    Van wat ik gezien heb op Danbooru enzo, vind ik de Touhou personages er leuker uitzien dan de Kancolle personages. Touhou heeft meer variatie in outfits, en de Kancolles lopen voornamelijk rond in uniformpjes (wel logisch, want de outfits van de oorlogsbootjes zijn gebaseerd op militaire uniformen/schooluniformen enzo.)
    Maar ik vind wel dat sommige Kancolles wat 'sexier' outfits aan hebben, bijvoorbeeld Shimakaze (hoezo, g-string?) en de onderzeeërmeisjes met hun schoolbadpakjes. (nou ja, niet dat ik dat erg vind >:3) Ik zie ZUN niet zo snel een Touhou-loli ontwerpen die alleen in een badpakje rondloopt. (ik zou het niet erg vinden, zolang er maar variatie in de cast blijft.)

    Misschien ga ik Kancolle eens proberen, misschien ook niet. Maar op het eerste gezicht vind ik Touhou toch wel leuker eruitzien.


    _______________________



    avatar
    fzeromaster
    Doodgewone heks (m/v)

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : H.A.N.A.: Hyper-Accelerated Neuron Activity

    Re: Kantai Collection

    Bericht van fzeromaster op vr maa 21, 2014 12:18 pm

    Ziet er op het eerste zicht wel n mooi spel uit, en de cuteness value vind k wel interessant, maar de manier waarop het spel gespeeld wordt staat mij niet echt aan. Had het iets meer zoals fire emblem/advance wars geweest zou k er direct mee begonnen zijn.

    Also, related cross-over imagery (SFW):

    Touhou x Kancolle:



    Er zijn nog crossover images, maar de meeste zitten in het NSFW gedeelte...
    avatar
    Princess Sylvysprit
    Passagier van het interdimensionale quizschip

    Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Princess Sylvysprit op vr maa 21, 2014 12:36 pm

    Ik zal het eens proberen, en als het niks is, jammer dan


    _______________________

    Your fortune: キタ━━━━━━(゚∀゚)━━━━━━ !!!!

    "You need the player to level up, not the character." -ZUN

    Formerly known as Eeveesprit
    avatar
    Urameshiya
    Beheerder

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya op za maa 22, 2014 12:09 am

    Misschien is het inderdaad goed als ik wat meer over de gameplay uitleg. De reden dat ik dat in eerste instantie niet gedaan had, was omdat ik aannam dat maar weinig mensen geïnteresseerd zouden zijn in het spel zelf gezien het feit dat de in-game tekst één groot kanji-bombardement is, en omdat de gameplay nu ook weer niet niet heel bijzonder is.

    Uitleg van de gameplay met screenshots:

    (Verplaatst naar de openingpost!)

    @Reym schreef:Hmm, ik vind Touhou er toch wel leuker uitzien qua gameplay.
    Ik denk dat zelfs de grootste KanColle-fanaat dat met je eens zou zijn. k;P

    Met de opmerkingen over de character designs ben ik het voor een deel eens. Het is alleen gelukkig zo dat er zó veel verschillende personages zijn dat er eigenlijk altijd wel een paar tussen zullen zitten waarvan de designs je wél aanspreken. Voor mij in elk geval wel, en dat was dan ook een van de redenen dat ik het ben gaan spelen. De andere reden was eigenlijk dat KanColle zoveel schattige yuri-plaatjes over het internet verspreidt. De scheepjes die je niet aanstaan kun je makkelijk negeren, want het spel heeft praktisch geen plot. Je speelt gewoon met de personages die je leuk vindt.

    @Nekotaku schreef:Alles bij elkaar voelt het te hard aan als een enorme marketingmachine.
    Dit is helemaal waar! Net als bij veel andere populaire games zit er een grote marketinginspanning achter. Ergens kan ik me best voorstellen dat je het zuur vindt dat doujin circles zich daardoor mee laten voeren, maar ja, ook zwaar gemarket entertainment kan nu eenmaal vermakelijk zijn. Ik denk trouwens nog steeds dat de hype in de doujin-wereld op niet al te lange termijn ook weer af zal nemen. Ik denk niet dat het groter zal worden dan Touhou was.

    @fzeromaster schreef:Had het iets meer zoals fire emblem/advance wars geweest zou k er direct mee begonnen zijn.
    Oh, ja, dat zou geweldig zijn! Ik hoop vurig dat een doujin circle zoiets op een dag zal maken...

    Wolfie schreef:(dat browserspel is dat gratis??)
    Ja. Je kunt er geld aan besteden, maar dat wordt niet echt aantrekkelijk gemaakt. Zelfs het spel zelf waarschuwt je ironisch genoeg dat je er beter aan doet gewoon af te wachten tot je grondstoffen zichzelf aanvullen dan om er geld aan uit geven. De filosofie van de marketingmensen bij Kadokawa schijnt te zijn dat de browser game op zichzelf geen winst op hoeft te leveren, zolang ze maar kunnen incasseren met de manga, anime en merchandise. (En het lijkt erop dat dat plan goed werkt.)


    Laatst aangepast door Urameshiya op wo jul 09, 2014 5:27 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    avatar
    RakeStriver
    Slapeloze pannentrommelaar

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Lezen, schrijven, luisteren... oh, moet het speciale vermogens zijn dan?

    Re: Kantai Collection

    Bericht van RakeStriver op za maa 22, 2014 1:25 am

    Spel is op dit moment alleen nog in Maanspraak, dus ik wacht wel tot 2030 met de Engelse versie.


    _______________________

    "Like the Fist of Stalin......... up your ass." Nikolai Belinski, Kino der Toten

    avatar
    Urameshiya
    Beheerder

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya op za maa 22, 2014 6:13 pm

    Nu dit topic er toch is, lijkt het me geen kwaad kunnen om maar meteen de laatste updates te delen. Vandaag onthuld op AnimeJapan2014 in Tokyo: de eerste character visuals voor de anime! Voor de anime gaan ze zo te zien voor een andere stijl dan in het spel.

    (Ter vergelijking: in-game art van Akagi vs anime art van Akagi)
    avatar
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

    Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Reym op za maa 22, 2014 6:33 pm

    @Urameshiya schreef:Nu dit topic er toch is, lijkt het me geen kwaad kunnen om maar meteen de laatste updates te delen. Vandaag onthuld op AnimeJapan2014 in Tokyo: de eerste character visuals voor de anime! Voor de anime gaan ze zo te zien voor een andere stijl dan in het spel.

    (Ter vergelijking: in-game art van Akagi vs anime art van Akagi)

    Ik ben bang voor sameface-syndroom.
    Natuurlijk zijn er ook anime met sameface-syndroom die wel aardig zijn, maar ik hoop dat het niet zo'n 'generic moe serie' wordt, en dat de moè bootjes er lekker op los knallen.


    _______________________



    avatar
    Urameshiya
    Beheerder

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya op za maa 22, 2014 7:01 pm

    @Reym schreef: ik hoop dat het niet zo'n 'generic moe serie' wordt, en dat de moè bootjes er lekker op los knallen.
    Ik hoop ook op een beetje serieus plot met wat actie, maar ik weet niet hoe realistisch die hoop is. Maar we zullen zien! Wanneer de anime precies begint is nog niet bekend gemaakt, maar wel dat het nog dit jaar zal zijn.
    avatar
    Urameshiya
    Beheerder

    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya op do mei 22, 2014 2:38 am

    Even een bump! Hoewel de stilte op dit topic misschien anders zou kunnen doen vermoeden, merk ik dat er geleidelijk aan meer mensen in KanColle geïnteresseerd raken. :D Daarom wilde ik eens even peilen: zou een KanColle-groepschat op Skype misschien een idee zijn? We zouden daar tips en informatie over het spel (hoe het van buiten Japan te spelen, tactieken, nieuwe updates, enzovoorts) uit kunnen wisselen en gewoon in het algemeen kletsen over het veroveren van de wereldzeeën. En wellicht zelfs cosplayplannen smeden.

    Als iemand geïnteresseerd is, laat het vooral weten!
    avatar
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame

    Leeftijd : 100
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Sophie op do mei 22, 2014 12:28 pm

    Dit topic geniet vanaf nu ook van mijn goedkeuring!

    Er is inmiddels een Skype-chat, hoera! (Je kunt nooit genoeg Skype-chats hebben!)

    Als de anime uitkomt zullen jullie je allemaal langzaam bij ons voegen, ufufufu~ :3

    Gesponsorde inhoud

    Re: Kantai Collection

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo jun 20, 2018 5:46 am