Welke moet ik beginnen?

Deel
    Darkenrha
    Vaste forumganger (Easy Mode)

Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Voorspellen wat er in boeken, films, etc gebeurt

Welke moet ik beginnen?

Bericht van Darkenrha op zo jul 20, 2014 2:40 pm

Dus ik ben nieuw op deze forum en heb dus 0% ervaring met de Touhou games. Dus om met de deur in huis te vallen: Met welke moet ik beginnen? En ook niet belangrijk op welke console/platform zijn ze speelbaar?

Where am i?
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

Re: Welke moet ik beginnen?

Bericht van TH-chen op zo jul 20, 2014 2:46 pm

Welkom op het forum!

Kom rustig de chatbox binnen op: http://hakugyokuro.go-board.com/portal

En over met welke je moet beginnen. Begin niet bij het begin maar bij het begin van de Touhou hype en dat is Touhou 6: Embodiment of Scarlet Devil!
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Bericht van Reym op zo jul 20, 2014 3:35 pm

De meeste Touhou games zijn gewoon voor normale windows computers (geen idee hoe het zit met andere besturingssystemen).
    De eerste vijf Touhou-spellen zijn gemaakt voor de Japanse PC-98 computer, maar je kan ze op een gewone computer spelen met behulp van een emulator.

Ik zou je ook aanraden om bij Touhou 6: The embodiment of scarlet devil te beginnen, deze game is het bekendst, en de personages hierin zijn ook het meest bekend bij de meeste mensen. (En het is de eerste windows-game uit de serie.)

De eerste keer dat ik Touhou speelde moest ik even wennen aan de speelstijl, omdat het mijn eerste shmup-game was. Het was best moeilijk, maar je leert steeds nieuwe trucjes hoe je het beste kan spelen.

Darkenrha

Bericht van Darkenrha op zo jul 20, 2014 4:10 pm

Ik heb Touhou 6 geinstalleerd en de eerste stage voltooid op normaal. Ik heb een PS2 controller via usb aangesloten op de pc en gebruik Xpadder om van de controller in puts, keyboard inputs te maken. Ik ga kijken of ik de rest ook kan vinden.

Where am i?
    Decidetto
    Passagier van het interdimensionale quizschip

Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

Bericht van Decidetto op zo jul 20, 2014 4:29 pm

Yepyepyep. Alles vanaf Touhou 6 is te spelen op welke Windows dan ook.
    Touhou 1 tot en met 5 heb je een PC-98 emulator voor nodig, maar dat kan redelijk ingewikkeld worden.

Veel plezier!

EDIT:
    Oh wauw, ik was laat met mijn reactie. Haha. Aangezien de Touhou-spellen redelijk twitchy kunnen worden, heb ik mijn twijfels bij het gebruik van een controller. Ik heb het gevoel dat je met een toetsenbord veel sneller kunt reageren en makkelijker miniscule aanpassingen kunt maken aan je positie (en vertrouw me, dat gaat nodig worden!)
    Urameshiya
    Beheerder

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya op ma jul 21, 2014 2:42 am

Ik ga even heel eigenwijs aanraden om niet bij Touhou 6~EoSD te beginnen maar bij Touhou 10 ~ Mountain of Faith. De serie was rond dat punt wat verder verfijnd dan in TH6, de allereerste Windows-Touhou, dus ik denk dat je er met TH10 makkelijker in kunt raken.

De controls in TH6 reageren bijvoorbeeld nogal sloom als je er geen vsync-patch op zet, maar bij TH10 heb je daar geen last van. Ook kun je in TH6 niet zien hoe groot je hitbox is, iets dat zeker in het begin toch wel heel handig is. Qua verhaal en personages begint TH10 bovendien bijna helemaal met een schone lei, dus je mist niet veel als je 10 speelt zonder eerst 6 t/m 9 gespeeld te hebben.

Namens het Dagelijks Bestuur van de Trappen van Hakugyokuro,

Urameshiya
    CHIEF EXECUTIVE ADMINISTRATOR
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Bericht van Reym op ma jul 21, 2014 3:05 pm

Ura heeft wel gelijk wat betreft Touhou 10. Dat speelt wel het 'smoothst' en dan wen je het best aan de manier van spelen. En als je 'bombt' in Touhou 10 gaat dat af van je schietkracht (de rode punten), dus als je genoeg rode punten verzamelt, heb je genoeg bommen. Die rode punten komen heel vaak over het scherm, dus je hoeft niet eeuwig te wachten totdat je een nieuwe bom hebt. (Soms is het vervelend, want als je veel bombt heb je soms weinig schietkracht, en dan duurt het lang voordat een vijand verslagen is.)

In Touhou 6 zie je de hitbox van je personage niet, daar zou je eventueel een patch voor kunnen -gebruiken, zodat je wel een hitbox ziet.

En voor de PC-98 spellen (Touhou 1 t/m 5) kan je een emulator downloaden. Ik vind dat het niet zo moeilijk werkt (tenminste, dat ding dat ik heb), je moet het programmaatje openen, en dan het pc-98 spelbestand daarin openen. Nadeel van PC-98 games is wel dat je de hitbox niet ziet, dat sommige kogelpatronen sneller gaan dan je oog, en dat soms de bullets en de achtergrond moeilijk te scheiden zijn, en dat kan een beetje druk zijn voor je hoofd. Maar het ziet er wel leuk retro uit.

Deviljho
    Hemelbewoner

Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : White knighting and Cuckoldry

Bericht van Deviljho op di jul 22, 2014 12:00 am

Actually, ik ga nog eigenwijzer doen. Ik raad je aan om touhou 8: Imperishable night eerst te spelen.

Dat spel hoort nog bij de "klassieke" windows games, (6, 7, 8 en 9). Dat is een van de redenen, dan wen je wat aan de "oude" game mechanics.

Dat, en het heeft probably de meeste main characters. (En een van de leukste characters, maar dat is my opinion.)
    Er zijn 8 speelbare personages, en die komen vaak terug in andere games en fanworks.

Je kan ook 6 doen, zoals veel mensen zeggen. Veel bekende characters zitten daar ook in.

homemadecupcake
    Hemelbewoner

Leeftijd : 21
    Speciale vermogens : PUDDING~<3

Bericht van homemadecupcake op di jul 22, 2014 10:11 pm

ik zeg touhou 1 of 6 , ik heb geen enorme reden daarvoor, alleen dat ik anti"laten-we-ergens-midden-in-een-game-reeks-beginnen-en-alle-shit-door-elkaar-gooien" ben. Waarom 1 of 6? Omdat 1 het echte officiële begin is van de touhou reeks, maar 6 is het begin van de Touhou reeks zoals we het nu kennen. Anyway, ik vind het zelf altijd het leukst om vooraan te beginnen.

[18:29:32]kermisfan112 : lieke+koken=kernexplosie
    Maribel Hearn

Speciale vermogens : EoSD Extra 502,276,420

Bericht van Maribel Hearn op wo jul 23, 2014 6:41 pm

Ik ben zelf met Touhou 6 EoSD begonnen, dus ik kan hier helaas niet echt goed over oordelen zonder biased te zijn. :I Ik wilde de games op volgorde spelen (PC-98 niet meegerekend) dus begon ik logischerwijs met EoSD. xD Maar om toch even te proberen non-biased te zijn: het lijkt me het beste om met de minst moeilijke game te beginnen. Zo kun je (langzamerhand) opbouwen van makkelijk naar moeilijk. De meeste mensen lijken PCB of IN het minst moeilijk te vinden, dus die twee zouden handige startkeuzes moeten zijn. :P

Who needs bombs?
    Maak je dromen werkelijkheid! :)
    Princess Sylvysprit

Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

Bericht van Princess Sylvysprit op do jul 24, 2014 10:55 am

Ik ben het eens met 6 en 10, maar ik kan je zeer aanraden om na 6 te beginnen aan 7, ik weet nog de eerste keer dat ik 7 speelde na 6, hele mooie herinneringen
    Verder...wees niet bang om de PC-98 games te proberen, persoonlijk vind ik T-98 NEXT de beste emulator
    Veel plezier!

Your fortune: キタ━━━━━━(゚∀゚)━━━━━━ !!!!

"You need the player to level up, not the character." -ZUN

Formerly known as Eeveesprit
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen

Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

Bericht van Meira op ma jul 28, 2014 1:17 pm

Begin met of EoSD met een hitbox patch en ga door tot 8/9. Je kan IaMP skippen aangezien het een fighting game is en je hoeft alleen te onthouden dat Suika er in voorkomt als nieuw personage. Of je kan beginnen vanaf 10... echter raad ik je dan niet aan om door te gaan in de reeks omdat de volgende delen nogal moeilijker zijn dan de anderen.

Dus kort samen gevat 6 t/m 8 of 10 om mee te beginnen.

Credits naar Mitch
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Bericht van Nekotaku op ma jul 28, 2014 2:59 pm

Toen ik begon, wisselde ik af tussen Embodiment of Scarlet Devil (deel 6) en Mountain of Faith (deel 10). Ik wilde beginnen bij het eerste deel van de Windows reeks, maar voor de variatie speelde ik ook andere delen uit de reeks en Mountain of Faith inspireerde me het meest.
    In tegenstelling tot anderen hier ga ik dan ook geen argumenten aanhalen waarom je beter wel of niet met een bepaald spel begint, maar in plaats daarvan je aanraden er gewoon een aantal te proberen en voornamelijk die te spelen die je het leukst vindt. Elk Touhou spel heeft wel weer andere elementen in z'n gameplay, dus het is niet alsof een later deel de voorgaande enigzins redundant maakt (zoals dat bij veel fighting game reeksen wel het geval is). Als je het leuk vindt ga je uiteindeljk toch alle spellen checken, dus je kan niet echt "verkeerd" beginnen. En mochten shooters toch niet echt wat voor je blijken te zijn, maar je wel verzot bent op de fighters, houdt niets je tegen om je daar op toe te leggen.

Ook qua controls moet je gewoon doen waar je zin in hebt. Ik ben één van de weinigen die met een controller spelen (de meesten verkiezen het toetsenbord). Toetsenbord, controller met d-pad, controller met analog stick en arcade stick hebben elk hun sterktes en zwaktes. Het enige dat ik zou afraden is met een analog stick te spelen; je bent beter af met de d-pad. Uiteindelijk gaan de inherente beperkingen van elke methode pas een rol spelen als je tegen je plafond van vaardigheid aankomt, wat jaren kan duren. En zelfs dan zijn de verschillen volgens mij veel kleiner dan het nadeel dat je jezelf bezorgd door te spelen met een input methode waar je minder aan gewend bent. Neem het aan van iemand die alle bovenstaande methodes heeft geprobeerd en pogingen heeft gewaagd om in fighters over te schakelen van controllers naar arcade sticks: jaren van ervaring met een bepaalde inputmethode is veel meer waard dan technische verschillen tussen de opties. Jezelf hertrainen met iets anders, gewoon om dat mogelijk minieme verschil op hoog niveau te overbruggen, is waarschijnlijk tijdsverspilling. Het is zoals veranderen van rechts- naar linkshandig of omgekeerd. Je leert het uiteindelijk wel, maar ergens gaat het altijd fout aanvoelen.
    Je kan er meer over lezen in dit topic: http://hakugyokuro.go-board.com/t61-het-toetsenbord-vs-gamepad-topic
    Ook op andere fora en voor shmups en fighters in het algemeen is er veel discussie te vinden online. Volgens mij heb ik nog maar zelden iemand horen beweren van control methode te zijn veranderd en dit een hele verbetering te vinden.

Waar ik wel op zou letten is het gebruik van controllers die geen DirectInput of XInput hebben en dus een bridge nodig hebben zoals Xpadder. Dergelijke programma's kunnen aan de input delay toevoegen. Ik weet niet precies hoe het zit met Xpadder (zelf gebruik ik native DirectInput controllers voor Touhou en Pinnacle Game Profiler voor alle remapping werk) maar het is de moeite waard om ergens te checken wat de toegevoegde delay is. Alles boven 1/100ste seconde is eigenijk te veel.

Darkenrha

Bericht van Darkenrha op zo aug 03, 2014 9:03 am

Ik ga er gewoon een keer voor zitten. Ik heb stage 2 van deel 6 uit kunnen spelen maar verloor veel levens. Dus moet ik nog wat oefenen. Ik voel geen delay bij Xpadder maar ik weet niet zeker of die er is en dat ik het gewoon niet merk. Ik er een manier om de delay te meten? Ik hou het nog even bij deel 6 maar ga later ook andere delen proberen.

Where am i?
    Hakurei Ninja
    Moderator

Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

Bericht van Hakurei Ninja op wo sep 24, 2014 8:53 am

Ik antwoord wellicht te laat voor Darkenrha om er nog wat aan te hebben, maar voor het geval een andere beginner dit later nog leest:

Begin gewoon op easy mode, en wees niet bang op continue te drukken. Het spel uitspelen op easy is al moeilijk genoeg voor de meeste beginnelingen. Als je stage 6 eenmaal hebt uitgespeeld heb je twee keuzes. Je kan aan normal mode beginnen, of proberen easy mode uit te spelen zonder continues te gebruiken. (Volgens veel fans heb je het spel pas "echt" uitgespeeld als je geen continues hebt gebruikt.) Nee wacht, je hebt nog een derde keuze. Een ander Touhou spel pakken en die op easy uitspelen.

Oftewel:
    1. beter worden door je vaardigheid met precies dezelfde levels en bazen te vergroten
    2. beter worden door een moeilijkere versie van dezelfde levels en bazen te spelen
    3. beter worden door te oefenen met volledig nieuwe levels en bazen (hetgeen betekent dat je voor alle moeilijke stukken volledig nieuwe strategieën moet bedenken)

ʜᴀᴋᴜʀᴇɪ☯ɴɪɴᴊᴀ

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za jun 23, 2018 11:30 pm