Het grootse Touhou luisterproject

Deel
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Het grootse Touhou luisterproject

Bericht van Nekotaku op vr apr 01, 2016 9:40 pm

In de periode toen Touhou m'n gedachten nog constant beheerste, ben ik eens begonnen aan een onderneming. Een iets te naïeve, nogal ambitieuze onderneming: van elke Touhou doujin arrangement circle die ik kon vinden enkele albums beluisteren, ze allemaal een score geven en een korte review. Om je een idee te geven, er staan er 1191 op m'n lijst, en die is een aantal jaren terug samengesteld, dus ondertussen staat het aantal vast een eind over 1200.

Helaas, zelfs de leukste dingen kunnen na herhaling beginnen te vervelen. En na een tijdje had ik het wel gehad met arrangements van telkens dezelfde nummers, zeker met een oververtegenwoordigde EoSD, PCB en IN. Dus gedurende lange tijd lag m'n luisterproject wat stil. Maar sinds enkele maanden zit ik op een open-plan kantoor (een trend door satan zelf in gang gezet) en dat is weinig bevorderlijk voor iemand die eerder naar introversie neigt en overgevoelig is aan geluid. Dus heb ik de hele dag oortjes in met muziek. Maar om elke werkdag de hele dag luisterend door te brengen heb je veel, héél veel muziek nodig. Constant zitten zoeken naar goede bands is niet praktisch, ik heb niet eindeloze data om Spotify op m'n telefoon te streamen en zelfs de verzamelde werken van Bach, Mozart en Beethoven kan je angstaanjagend snel erdoor jagen op dat tempo. Dus heb ik teruggegrepen naar de schijnbaar onuitputtelijke bron: Touhou muziek!

Maar ik bedacht me vandaag dat in stilte m'n spreadsheet aanvullen, in de hoop dat deze misschien ooit voltooid is, momenteel niet zoveel opbrengt. Waarom dus niet de resultaten delen, in hapklare brokken? Dat is dus wat ik hier ga doen. Elke week, of toch hopelijk met een consistentie die in de buurt komt, plaats ik hier de interessantere ontdekkingen van die week. Met hier en daar ook wat vroeger geluisterde circles erbij, aangezien er best al wat op de lijst staan waaronder enkele pareltjes. Zelfs al zou de Touhou muziek je ondertussen wel een beetje de oren uitkomen, dan is het nog interessant om de betere circles eruit te pikken. Vaak doen ze ook nog andere zaken (wist je dat COOL&CREATE een Splatoon album heeft?) en wat informatie opzoeken over leden van een circle leidt niet zelden tot nieuwe ontdekkingen.

Voor een overzicht van wat ik zoal heb beluisterd (dat vaak nog aangevuld moet worden vanuit talloze tekstbestanden) kan je deze spreadsheet bekijken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oEf77sc3qnQi-VGO2o4wd-lbSPlbM1FcW75YEtjUMMk
    Even over de scores: in principe geeft ik een score op 5. Maar, soms krijgt een circle een 6. Dit alles is natuurlijk erg subjectief. De scores betekenen dit:
    1 - Absoluut onluisterbaar. Zal zelden voorkomen, maar als ik dit geef wil ik het echt nooit opnieuw horen.
    2 - Slecht. Misschien slechte arrangements, erg valse klinkende vocals, of gewoon bijzonder amateuristisch geproduceerd. Vaak zou het een 3 kunnen zijn als er niet zoveel circles waren waarvan een lid ten onrechte denkt te kunnen zingen.
    3 - De middenscore. Niet slecht, maar ook niet echt interessant. Een zeer groot deel zal hier onder terecht komen. Als je zoveel circles luistert zonder de filter die zaken als selecties door YouTube leden of terechte naamsbekendheid met zich meebrengen, gaat er veel middelmatig materiaal bij zitten.
    4 - Goed. Een circle met deze score is het waard om een keertje naar te luisteren. Mogelijk zijn ze wat middelmatig, maar is de kwaliteit gewoon genoeg om het boven een 3 uit te tillen. Mogelijk zijn ze prima, maar zijn er een paar kleine probleempjes die het van een 5 afhouden.
    5 - Zeer goed. Goede productie, leuk om te horen en/of erg origineel. Zelfs als er imperfecties zijn kan een circle deze score krijgen wanneer ze op één of andere manier zich boven de rest weten uit te tillen. Mogelijk is niet alles wat ze doen even goed, maar zit er genoeg buitengewoon materiaal tussen om een 5 te geven.
    6 - Speciale categorie. Sommige circles weten gewoon met Touhou nummers een alchemie te bewerkstelligen die niet enkel binnen de fandom uniek is, maar me muziek laat horen die ik nergens anders ooit heb gehoord. Wanneer een circle z'n doujin natuur gebruikt om van een vrijheid te genieten die je niet vindt onder grote labels of in mainstream muziek, en je naar voorheen onontdekte muzikale landschappen leidt (aangenomen dat ze ook fijn zijn om te luisteren) dan kan ik soms niet anders dan ze op één of andere manier aanmerken als iets dat de rest overstijgt. Zelfs de perfecte scores. Dit zal erg subjectief zijn, en nu en dan is het echt het resultaat van slechts een paar albums tussen andere veel mindere van de circle. Maar als het een diepe indruk nalaat is de score mogelijk.

Afgezien van hier zelf te posten nodig ik iederen natuurlijk uit om zelf posts te maken met nieuwe ontdekkingen, of misschien obscure circles die niemand buiten jou lijkt te kennen. Vermijd wel om de grote, bekende namen in de spotlight te zetten gewoon omdat ze je favoriet zijn. Dat gaat het doel van de thread een beetje voorbij en past beter in reeds bestaande threads.

Dus bij deze, hier een circle die ik een tijdje geleden luisterde en eentje van deze week als startschot.

Circle: まいしんドリラー
    Uitspraak: Maishin Driller
    Geluisterde albums: mattari-toho
    Score: 6/5

Als oudste van de Windows Touhou spellen is de muziek van EoSD zo min of meer doodgeklopt, het lijk geremixed en vervolgens de remixes zelf geremixed. Na talloze albums te hebben beluisterd dacht ik dat het ondertussen wel zodanig m'n strot uit kwam dat ik liever zaken van voor Imperishable Night zou vermijden. Dan komt er iets als mattari-toho en slaat me met verstomming.
    Een EoSD stage 5 arrangement met een dromerige sfeer en steeldrums? Op dit album. Een U.N Owen subtiel gespeeld op elektrische gitaar dat het thema zo fijn brengt dat je vergeet hoe veel te vaak het al is gebruikt? Hier te vinden. Zowaar een reggae versie van Septette for a Dead Princess met een geweldige gitaarsolo die vervolgens afglijdt in ska/glitch hop verzopen in low-pass filters en bit crunch? Yep. Daarna Patchy unplugged, en als finale een uitstekende piano versie van Meiling's thema.

Dit album is fantastisch! Dat maakt het zooooo frustrerend dat er maar 5 nummers zijn, er maar één release van deze circle is, en ik weinig informatie kan vinden over hen. Hier is toch iets. De Twitter account van één van de arrangers: https://twitter.com/huzzy1225. Deze persoon lijkt lid te zijn van een productieteam genaamd Team Zwei. Misschien valt er nog wat leuks te vinden via die weg.

Een 6 score lijkt misschien erg overdreven als je het voor het eerst luistert, maar ik ben zo vaak teruggekeerd naar dit album, telkens weer verbaasd over hoe uniek het is, dat ik dit echt een zeldzame schat vindt.

Circle: ゼッケン屋
    Uitspraak: Zekken-ya
    Geluisterde albums: Dry Eye Party, Killer Decoration
    Score: 5/5

Wanneer één van de album covers een homage is aan Heroes van David Bowie, weet je dat het iets apart gaat worden.

Zekken-ya heeft enkele van de probleempjes die voor mij vaak al snel een punt, mogelijk 2 kosten. De vocals zijn niet altijd even goed, soms tegen het valse aan. Het zijn voornamelijk rock arrangements en geloof me, daar zijn er al genoeg van. Maar het deed iets dat de typische 3 en 4/5 circles niet doen: het trok m'n aandacht terwijl het op stond. Ik moest even ophouden met wat ik deed om aandachtig te luisteren. De vocals zijn met overtuiging gebracht, wat ze net die rauwe eerlijke kwaliteit geeft die rock goed doet. De arrangements zijn gevarieerd, met onverwachte wendingen (auto-tune track vanuit het niets op het tweede album). Maar bovenal, ze nemen niet gewoon de Touhou thema's en geven er een beetje een andere wending aan, of gieten er een ander genre-sausje overheen. Ze nemen het bronmateriaal en doen er iets geheel eigen mee. De thema's zijn herkenbaar, maar ze voelen niet vermoeid; ze zijn fris en nieuw! Dit is precies wat ik verlang van doujin circles. Het is soms een fijne lijn tussen 5 en 4, en zelfs circles die niet zó heel verschillend lijken krijgen soms een 3. Maar Zekken-ya doet gewoon voldoende dingen goed, zijn origineel en vooral heerlijk enthousiast genoeg om voor een 5 te gaan. En zoals het meestal is met circles die een 5 of 6 krijgen keer ik terug om opnieuw en opnieuw te luisteren.

Wat extra informatie over de circle. Er is een groep met de naam 石鹸屋 ("Sekken-ya", merk het minieme verschil op) die grotendeels overlapt met deze wat betreft leden. Geen idee waarom er voor deze twee albums een aparte circle is, maar in elk geval is het dus interessant om die Sekken-ya ook te checken. Eén van de leden is Komso (狐夢想) die al voeten in de aarde heeft bij COOL&CREATE. Een ander lid is Syuzo (秀三). Interessant om te weten: hij heeft meegewerkt aan de originele soundtrack van Urban Legend in Limbo. En vertoont zich doorgaans in een gemaskerde Sakuya cosplay.

Snakke
    Shmupping and Skiing

Leeftijd : 20
    Speciale vermogens : Discipel zijn van de grote god Marsupilcoatl

Re: Het grootse Touhou luisterproject

Bericht van Snakke op za apr 02, 2016 8:16 pm

Dit is een heel mooi topic Nekotaku!
    Ik da dit goed in de gaten houden, kan nog heel handig worden als ik ooit eens niet weet wat te luisteren.

Veel geluk nog met de rest van de lijst!

"Ingenieurs zijn de pooiers van de wetenschappen."
    ~ Lieven Scheire

Quote kan uit context genomen zijn
    Manfred
    Hemelbewoner

Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

Bericht van Manfred op di apr 05, 2016 7:52 am

Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van deze muziek? Is het de bedoeling dat je het koopt of legaal gratis download? Toen ik namelijk naar het hierboven als eerste gereviewde album zocht, heb ik enkel een aantal (kostenloze) MP3-links kunnen vinden.
    Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku op wo apr 06, 2016 12:25 am

Als je het wilt kopen ben je best af met sites zoal Rakuten en Mandarake, of op een doujin webshop zoals Toranoana via een proxy. Nu en dan zijn er ook circles die muziek gratis aanbieden, zoals Kuro Neko Lounge. Voor het luisteren gebruik ik streams en dergelijke. Ook op streaming radio stations zoals Gensokyo Radio en Touhou Radio kan je goede ontdekkingen doen. Daar spelen ze doorgaans de betere zaken.

Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku op ma apr 11, 2016 1:01 pm

De voorbije week is er niet echt iets speciaals langsgekomen bij het luisteren, dus presenteer ik een circle die ik een korte tijd terug heb gevonden.

Circle: ジャージと愉快な仲間たち
    Uitspraak: Jersey to Yukaina Nakamatachi
    Geluisterde albums: El Pasado Ausente, ジャージと愉快な仲間達 デモ盤 vol.3 突発合同xForest306, 63/64 Completion
    Score: 4/5

Deze circle maakt folk muziek. Ik ben niet genoeg thuis in al de genres om er een exacte naam op te plakken, maar naar alle waarschijnlijkheid kan je dit wel Andesmuziek noemen.
    Muziek van de Andes laat zich herkennen door enkele specifieke instrumenten. Enkele hiervan die op de albums gebruikt worden zijn de siku, een panfluit...

Spoiler:

de charango, een snaarinstrument dat gelijkt op een kleine gitaar...

Spoiler:

en de quena, een blaasinstrument.

Spoiler:

Het is geweldig om te horen hoe iemand Touhou thema's gebruikt voor het maken van dergelijk werk, en bovendien is het uitstekend uitgevoerd. Wie houdt van de muziek van K-Waves Lab of Heikou Sekai zal hier vast ook z'n gading vinden.

De arrangements zijn weliswaar niet de meest vindingrijke en na een tijdje kan het wat aan variatie gaan ontbreken, waardoor het een beetje oneerlijk zou zijn tegenover veel andere circles om dit een 5 te geven (er zijn er vele die een 4 krijgen en op hetzelfde niveau zitten). Maar het is in elk geval een meer originele 4/5 groep dan de meeste.

De duidelijke passie voor deze muziek en instrumenten die de leden van Jersey to Yukaina Nakamatachi tonen is iets dat ik graag zie in doujin. Dit is er dan ook eentje die ik niet ga vergeten.

Neem even de tijd om te genieten van deze track genaamd "La Hakureina".

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu do jul 27, 2017 6:37 am