De complete gids voor Japanse import

Deel
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Re: De complete gids voor Japanse import

Bericht van Nekotaku op vr dec 26, 2014 6:13 pm

AmiAmi plaatst de correcte waarde van het pakket op de formulieren.
    Let erop dat zelfs als je ergens kan aanvragen de waarde lager te declareren, dat dit twee gevolgen heeft. Ten eerste is het eigenlijk fraude en dus strafbaar. Ten tweede is je pakket dan ook maar voor die waarde verzekerd, dus mocht het verloren gaan (zeldzaam als dat mag zijn bij pakketjes met tracking) kan je dat aardig wat geld kosten.

redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

Bericht van redtails op vr dec 26, 2014 8:50 pm

Urameshiya schreef:@Graan: Je vraagt je waarschijnlijk vol ongeloof af of het echt zo bizar in elkaar zit als die website van PostNL beschrijft. Helaas is het echt waar.

Het is niet zomaar 'relatief best veel', het is een absurd systeem. Dat we Nederlandse BTW moeten betalen over bestellingen uit het buitenland voelt in de 21e eeuw al een beetje achterhaald, maar vooruit, zo is de wet nu eenmaal. Maar dat PostNL vervolgens een absurd hoog bedrag rekent voor een dienst ("Wij nemen u al het papierwerk dat hierbij komt kijken uit handen. Dat scheelt u een hoop tijd.") waar je als klant nooit om gevraagd hebt, dat voelt gewoonweg crimineel. Als het ze 13 euro kost om een formuliertje in te vullen zou ik het liever zelf doen, maar ja, die keus krijg je niet. [/rant]

In principe moet je erop rekenen dat je bij pakketjes uit Japan van boven de 22 euro inderdaad zowel de BTW aan de belastingdienst als inklaringskosten aan PostNL aan de deur zult moeten betalen. Er zijn echter online winkels die bij internationale verzendingen (ongevraagd) een creatieve rekenmethode (?) gebruiken waardoor je bestelling op het etiket van je pakketje opeens toch minder dan 22 euro waard is. Ook zijn er soms pakketjes die (wellicht wegens de verzendmethode) aan het inklaringsproces ontsnappen ondanks dat er voor meer dan 22 euro aan inhoud op het etiket staat. Al met al komt het daardoor vrij regelmatig voor dat je pakketje toch zonder extra kosten bezorgd wordt.

PostNL is ten opzichte van andere couriers nog eens spotgoedkoop bij hun kosten hierin. Een EMS zending inklaren kost je €17.50 voor hetzelfde

Dat er BTW op een bestelling komt, komt ook door de Europese unie, overigens. Alle EU lidstaten zijn verplicht BTW te heffen over niet-EU artikelen van meer dan €22. (dus ook Duitsland). Er is een uitzondering dat iets dat gemarkeerd is als "gift" een maximale waarde van €45 kan hebben, maar een gift is alleen een gift als je er niet voor betaald hebt. De douane is niet achterlijk en zou iets dat gemarkeerd is als "gift" praktisch nooit als dusdanig accepteren.

Daarnaast zoals Ura ook al zei; douane is mensenwerk, soms zal er dus wat door het systeem sluipen. Ik zou hier niet op rekenen, is mooi als het gebeurt terwijl je het niet verwacht.

Ik ben er zelf van op de hoogte dat waarde verlagen fraude is, maar ik vraag eigenlijk standaard of ze het toch doen. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid en eerlijkheid is erg laag in deze kwestie. Op iets van €100 betaal je €34 extra (21% btw + 13€). Ik kan dit zeker betalen, maar voor mijn gevoel kan ik dit niet recht praten.
    Urameshiya
    Beheerder

Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya op za dec 27, 2014 12:55 am

redtails schreef:PostNL is ten opzichte van andere couriers nog eens spotgoedkoop bij hun kosten hierin. Een EMS zending inklaren kost je €17.50 voor hetzelfde
    Zijn het niet diezelfde mensen van PostNL die die EMS-zendingen inklaren? Aan de website te zien wel. Ze vragen gewoon nóg meer als het met spoed moet. Of ze vragen gewoon meer omdat ze weten dat mensen die met EMS verzenden zich meer kunnen veroorloven, dat zou ook kunnen.

redtails schreef:Dat er BTW op een bestelling komt, komt ook door de Europese unie, overigens. Alle EU lidstaten zijn verplicht BTW te heffen over niet-EU artikelen van meer dan €22. (dus ook Duitsland).
    Maar elk land mag z'n eigen BTW-tarief bepalen, dus het lijkt me niet echt iets waar we de EU de schuld van kunnen geven. Volgens mij is het eerder omgekeerd: dat landen belasting heffen over geïmporteerde pakketjes is wereldwijd de standaard, en dat we dat bij EU-landen onder elkaar niet doen is de uitzondering.
    Manfred
    Hemelbewoner

Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

Bericht van Manfred op za dec 27, 2014 1:19 am

Hoe ik omga met de 13 euro administatiekosten is zoveel mogelijk een groepsbestelling doen. Als je 10 of meer artikelen in de doos hebt, is de omslag van de 13 Euro en de verzendkosten per artikel / verdeeld over meerdere deelnemers niet zo hoog meer. Verder koop ik buiten de EU (voornamelijk bij Amiami.com) met name artikelen die 30% tot 70% afgeprijst zijn, zodat dit voordeel voldoende opweegt tegen de BTW- en importheffingen. Het is eigenlijk altijd even het globale rekensommetje maken of het dan echt voordeliger is of dat bestellen bij bijvoorbeeld Archonia.com niet zoveel uitmaakt.
    Ik kan deze maand voor Amiami nog tot zaterdag 28 december middernacht Japanse tijd artikelen meebestellen.
    redtails

Bericht van redtails op za dec 27, 2014 2:20 am

Manfred schreef:Hoe ik omga met de 13 euro administatiekosten is zoveel mogelijk een groepsbestelling doen. Als je 10 of meer artikelen in de doos hebt, is de omslag van de 13 Euro en de verzendkosten per artikel / verdeeld over meerdere deelnemers niet zo hoog meer. Verder koop ik buiten de EU (voornamelijk bij Amiami.com) met name artikelen die 30% tot 70% afgeprijst zijn, zodat dit voordeel voldoende opweegt tegen de BTW- en importheffingen. Het is eigenlijk altijd even het globale rekensommetje maken of het dan echt voordeliger is of dat bestellen bij bijvoorbeeld Archonia.com niet zoveel uitmaakt.
    Ik kan deze maand voor Amiami nog tot zaterdag 28 december middernacht Japanse tijd artikelen meebestellen.

Tja, lijkt mij dat dit alleen zin heeft als je als groep onder de 150€ blijft? Boven €150 komt er namelijk naast BTW en inklaringskosten ook nog douanekosten bij. Daarnaast moet je vervolgens je bestelde spulletjes op een conventie met elkaar uitwisselen, of alsnog €6.95 betalen voor een post-NL verzending. Als je met je vriendjes allemaal in dezelfde stad woont dan is dat geen probleem. Ik kan me wel voorstellen dat het goedkoper kan zijn, en toch heb ik mijn twijfels erbij of het echt daadwerkelijk goedkoper is. Als je een rekensommetje hebt is het misschien interessant om te tonen.

Urameshiya schreef:Zijn het niet diezelfde mensen van PostNL die die EMS-zendingen inklaren? Aan de website te zien wel. Ze vragen gewoon nóg meer als het met spoed moet. Of ze vragen gewoon meer omdat ze weten dat mensen die met EMS verzenden zich meer kunnen veroorloven, dat zou ook kunnen.

EMS wordt inderdaad gedaan door postNL of DHL (afhankelijk van wie je kiest). Beide rekenen ze €17. Overigens kost de normale niet-EMS variant van DHL slechts €10 inklaring, dus ik ben in de war.

Urameshiya schreef:
    redtails schreef:Dat er BTW op een bestelling komt, komt ook door de Europese unie, overigens. Alle EU lidstaten zijn verplicht BTW te heffen over niet-EU artikelen van meer dan €22. (dus ook Duitsland).
    Maar elk land mag z'n eigen BTW-tarief bepalen, dus het lijkt me niet echt iets waar we de EU de schuld van kunnen geven. Volgens mij is het eerder omgekeerd: dat landen belasting heffen over geïmporteerde pakketjes is wereldwijd de standaard, en dat we dat bij EU-landen onder elkaar niet doen is de uitzondering.

Dat klopt, het lijkt niet iets waar je de EU de schuld voor kan geven, overal ter wereld hebben ze BTW en belasting. Echter, in Australië is het limiet $1000 voordat de belasting komt, en in de VS was het ook een vrij hoog bedrag (weet even niet wat precies), waardoor je als consument er praktisch niet mee in aanraking komt. Het lage bedrag van €22 is gekozen door de EU. Daar zijn zij dus wél verantwoordelijk voor.

Daarnaast vind ik het niet uitzonderlijk dat tussen EU-lidstaten in geen belasting wordt geheven voor import. Je moet de EU zien als een economische eenheid net zoals de staten van de VS een economische eenheid vormen, of de provincies van China. Alhoewel dit beide landen zijn, zijn ze dusdanig groot en met dusdanige economische/politieke structuren dat het net zo goed continenten hadden kunnen zijn. grens tussen land en continent is dan wel heel vaag.
    Graan
    Graan

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Groeien

Bericht van Graan op za dec 27, 2014 11:43 am

Het zijn de inklaringskosten van 13 euro die ze in Duitsland schijnbaar niet hebben, aangezien ze niet met PostNL werken. De BTW die ze betalen is wel vergelijkbaar met Nederland.

Manfred schreef:Ik kan deze maand voor Amiami nog tot zaterdag 28 december middernacht Japanse tijd artikelen meebestellen.
    Bedankt voor het aanbod! Het wordt alleen wel een beetje krap om dat nu nog te regelen, dus daar zal ik je niet mee lastig vallen :D. Ik geloof dat er wel vaker in groepen besteld is hier, dus ik zal daar eens naar kijken. Ik heb geen haast.

Man, 24, zoekt importgroep.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
    7 konten.
    Manfred
    Hemelbewoner

Bericht van Manfred op za dec 27, 2014 1:51 pm

Graan schreef:Bedankt voor het aanbod! Het wordt alleen wel een beetje krap om dat nu nog te regelen, dus daar zal ik je niet mee lastig vallen :D.
    Ik heb voor levering eind januari nog een voorbestelling bij Amiami staan, je hebt dan opnieuw een kans.
    Manfred
    Hemelbewoner

Bericht van Manfred op di dec 30, 2014 12:05 am

redtails schreef:Als je met je vriendjes allemaal in dezelfde stad woont dan is dat geen probleem. Ik kan me wel voorstellen dat het goedkoper kan zijn, en toch heb ik mijn twijfels erbij of het echt daadwerkelijk goedkoper is. Als je een rekensommetje hebt is het misschien interessant om te tonen.
    Vaak gebruiken we de MangaKissa in Utrecht als handig centraal gelegen uitwisselplek.

Ik heb even twee rekenvoorbeelden voor jullie uitgewerkt, van daadwerkelijk door mij uitgevoerde bestellingen, waarbij iemand meegelift heeft.

1. In de verzending zaten 8 items, de betaling aan Amiami voor de 8 items samen was 52610 Yen, opgebouwd uit 43000 Yen aan artikelen en 9610 Yen aan verzendkosten. Na omrekenen werd voor deze betaling 377,24 Euro van mijn rekening afgetrokken.

Op het postkantoor heb ik 92,38 Euro betaald, opgebouwd uit 79,38 BTW en invoerheffing en 13,- Euro administatiekosten voor de inklaring.

Voor 1 item van de acht, met een kale artikelprijs 2860 Yen, heb ik de kosten in de verhouding van zijn waarde op de totale artikelwaarde, als volgt toegerekend:

2860 Yen  Nendoroid - Gakupoid (Gakupo Kamui)
       639 Yen  aandeel verzendkosten 2860 / 43000 x 9610
      ------+
      3499 Yen

komt overeen met 3499 / 52610 x 377,24 = 25,09 Euro

25,09 Euro
         5,28 Euro  aandeel BTW en invoer 2860 / 43000 x 79,38
         1,63 Euro  aandeel inklaringskosten 1/8 x 13
        ------+
       32,00 Euro Totaal

Ter vergelijking, de gangbare prijs bij Archonia.com voor deze Nendoroid was 51.73 Euro

2. In de verzending zaten 13 items, de betaling aan Amiami voor de 13 items samen was 62545 Yen, opgebouwd uit 51570 Yen aan artikelen en 10975 Yen aan verzendkosten. Na omrekenen werd voor deze betaling 448,48 Euro van mijn rekening afgetrokken.

Op het postkantoor heb ik 118,42 Euro betaald, opgebouwd uit 105,42 BTW en invoerheffing en 13,- Euro administatiekosten voor de inklaring.

Voor 1 item van de dertien, met een kale artikelprijs 4580 Yen, heb ik de kosten in de verhouding van zijn waarde op de totale artikelwaarde, als volgt toegerekend:

4580 Yen  Puella Magi Madoka Magica - Madoka Kaname 1/8
      975 Yen  aandeel verzendkosten 4580 / 51570 x 10975
      ------+
      5555 Yen

komt overeen met 5555 / 62545 x 448,48 = 39,83 Euro

39,83 Euro
         9,36 Euro  aandeel BTW en invoer 4580 / 51570 x 105,42
         1,00 Euro  aandeel inklaringskosten 1/13 x 13
        ------+
       50,19 Euro Totaal

Ter vergelijking, de gangbare prijs bij Archonia.com voor deze figure was 119.98 Euro
    redtails

Bericht van redtails op di dec 30, 2014 12:48 am

Ah, mooie uitgebreide berekening laat je hier zien, Manfred!

Ik kan wel meteen commentaar op iets geven

Een nendoroid van 2860 Yen kun je ook los importeren zonder importkosten. Met 600y aan SAL verzendkosten kost je dit dus 2860+600=3460y, oftewel €23,50 , en dat is goedkoper dan jouw €32 met groepsverzending. In dit specifieke geval is een groepsbestelling dus 33% duurder t.o.v. los bestellen. Er staat inderdaad overal geschreven dat de verzendkosten meegerekend worden bij de prijs van het object (en bij de bepaling of je BTW moet betalen). Echterm in de honderden dingen wat ik over de jaren heb gekocht buiten Europa heb ik altijd alléén geld hoeven te betalen over de kale inhoud zonder de verzendkosten, en zijn de verzendkosten nooit meegeteld bij bepaling of ik BTW moest betalen.

Dit is precies wat ik bedoelde; een groepsbestelling is niet altijd goedkoper. Het voordeel wat een groepsbestelling in dit geval heeft is dat je zending verzekerd is en snel aankomt (gezien de 9610y die jij als verzendkosten hebt opgeshreven). Ik heb geen ervaring met internationale post verzekering, dus ik kan niks zeggen over of je je aankoopbedrag of een gedeelte daarvan terug kan krijgen als een figma beschadigd is of iets dergelijks. Als jij hier ervaring mee hebt, dan hoor ik dat graag!

Overigens heb ik zelf nooit problemen gehad met een SAL bezorging, en ze komen meestal na 1-2 weken ongeveer aan. Ik kan snappen dat je duurdere objecten liever niet met SAL wil verzenden, maar zoals ik zei heb ik sterke twijfels of je makkelijk geld terug kan krijgen van zo'n verzekering als je hebt gekozen voor een verzekerde verzending.

Uiteraard is de Puella Magica figma van 4580y wél goedkoper in een groepszending, omdat er vanwege de prijs importkosten op komen. In mijn rekenvoorbeeld dus 4580+600=5180y, ongeveer €35, hier komt 21% btw en 13€ bij, waardoor het eindbedrag uitkomt op €55, 10% duurder dan jouw groepszending. Hierbij is het wel een eis dat het item lokaal afgegeven wordt zonder kosten, anders ben je de €5 verschil tussen los bestellen en een groepsbestelling kwijt.
    Manfred
    Hemelbewoner

Bericht van Manfred op di dec 30, 2014 9:44 am

redtails schreef:Een nendoroid van 2860 Yen kun je ook los importeren zonder importkosten. Met 600y aan SAL verzendkosten kost je dit dus 2860+600=3460y, oftewel €23,50
    Nou zeg, laat mijn ervaring op dit punt nu net 180 graden andersom liggen, ik heb namelijk twee keer een Nendoroid los besteld uit Japan, en beide keren zijn deze voor maar liefst 27,58 Euro aan hefing en inklaringskosten aangeslagen. Het is mij niet gelukt om de Staat der Nederlanden te overtuigen dat ze daarvoor niet voldoende waard waren.
    redtails

Bericht van redtails op di dec 30, 2014 1:46 pm

Manfred schreef:
    redtails schreef:Een nendoroid van 2860 Yen kun je ook los importeren zonder importkosten. Met 600y aan SAL verzendkosten kost je dit dus 2860+600=3460y, oftewel €23,50
    Nou zeg, laat mijn ervaring op dit punt nu net 180 graden andersom liggen, ik heb namelijk twee keer een Nendoroid los besteld uit Japan, en beide keren zijn deze voor maar liefst 27,58 Euro aan hefing en inklaringskosten aangeslagen. Het is mij niet gelukt om de Staat der Nederlanden te overtuigen dat ze daarvoor niet voldoende waard waren.

Hoezo dat dan? 2860 yen is overduidelijk nog geen €20, je hoort geen moeilijkheden te hebben dit te bewijzen. Gezien de wisselende koers kan het zijn dat dit in 2012 of vroeg 2013 was? Toenertijd was dit waarschijnlijk eerder €25, waardoor je uiteraard wel importkosten moest betalen.

Wat ik typte is overigens geen verwachting van mij, ik heb onlangs twee keer een fumo ontvangen, beide 3240 yen, in beide gevallen 600y SAL, met geen cent belasting. Dus €27 voor een fumo :D
    Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku op wo dec 31, 2014 12:04 pm

redtails schreef:Er staat inderdaad overal geschreven dat de verzendkosten meegerekend worden bij de prijs van het object (en bij de bepaling of je BTW moet betalen). Echterm in de honderden dingen wat ik over de jaren heb gekocht buiten Europa heb ik altijd alléén geld hoeven te betalen over de kale inhoud zonder de verzendkosten, en zijn de verzendkosten nooit meegeteld bij bepaling of ik BTW moest betalen.
    Niet helemaal correct geïnterpreteerd.
    Om te bepalen of je BTW moet betalen wordt enkel gekeken naar de (gedeclareerde) waarde van de inhoud van het pakket. Ligt deze boven €22, dan betaal je BTW die berekend wordt over zowel de waarde van de inhoud als de verzendingskosten, en de administratiekosten. Voor verzendingen gemarkeerd als gift ligt die limiet hoger, namelijk €45. Indien de waarde van de inhoud €150 of meer bedraagt, kunnen er bovendien bijkomende kosten zijn, gekend als douanerechten. Het precieze percentage daarvan hangt af van de aard van de goederen. De administratiekosten kunnen daarbij ook duurder worden.

Dus, de waarde van de inhoud bepaalt of je moet betalen of niet. WAT je moet betalen hangt af van de inhoud EN verzendingskosten.
    inhoud < €22: geen bijkomende kosten.
    inhoud >= €22: indien geen gift van particulier naar particulier, administratiekosten + BTW over [inhoud + verzending + administratie].
    inhoud >= €45: gift van particulier naar particulier niet langer vrijgesteld.
    inhoud >= €150: zoals hierboven, plus douanerechten en mogelijke hogere administratiekosten.

redtails schreef:Dit is precies wat ik bedoelde; een groepsbestelling is niet altijd goedkoper. Het voordeel wat een groepsbestelling in dit geval heeft is dat je zending verzekerd is en snel aankomt (gezien de 9610y die jij als verzendkosten hebt opgeshreven). Ik heb geen ervaring met internationale post verzekering, dus ik kan niks zeggen over of je je aankoopbedrag of een gedeelte daarvan terug kan krijgen als een figma beschadigd is of iets dergelijks. Als jij hier ervaring mee hebt, dan hoor ik dat graag!
    Of een groepsbestelling goedkoper is hangt af van de waarde en het gewicht van de individuele items. Indien een item apart onder de €22 ligt van waarde, ben je vaak goedkoper af met het apart te laten verzenden. De eventuele hogere kosten die daarmee gepaard gaan liggen vaak onder de kost van de BTW en administratiekosten die erbij komen. Dit is echter iets dat altijd moet berekend worden afhankelijk van de situatie. SAL shipping stijgt lineair met gewicht en (in tegenstelling tot EMS) is er geen hoge instapkost, dus het apart laten verzenden gaat weinig verschil maken (enkel het verpakkingsmateriaal). Voor registered SAL betaal je (op dit moment) 410 yen extra. Da's dus een extra kost. Als die lager is dan de BTW en administratiekosten op het pakket, doe je daar je voordeel mee, tenzij de groepsbestelling ervoor zorgt dat de verdeling van de administratiekosten sterk genoeg is om deze plus de BTW onder die 410 yen waarde te brengen.
    Aangezien dit afhangt van de verdeling van items in een pakket onder en boven €22 in waarde, hun gewicht en de gekozen shipping is dit iets dat niet in een eenvoudige formule is te vatten.

EMS, registered SAL en sommige andere methoden zijn verzekerd. Dat is volgens mij zowel voor verlies als beschadiging, maar voor beschadiging is het misschien best eerst de shop zelf te contacteren en te horen wat hun policy is. Voor hoeveel je verzekerd bent hangt af van de shipping methode. EMS gaat daarin heel hoog, maar volgens mij ga je dat bedrag nooit echt nodig hebben tenzij je professioneel importeur bent.

redtails schreef:Overigens heb ik zelf nooit problemen gehad met een SAL bezorging, en ze komen meestal na 1-2 weken ongeveer aan. Ik kan snappen dat je duurdere objecten liever niet met SAL wil verzenden, maar zoals ik zei heb ik sterke twijfels of je makkelijk geld terug kan krijgen van zo'n verzekering als je hebt gekozen voor een verzekerde verzending.
    In het begin bestelde ik met EMS. Na een paar keer SAL te hebben geprobeerd ben ik ervan overtuigd dat EMS pure geldverspilling is. Het is iets sneller, maar de soms lage throughput van douaneadministratie maakt het verschil nu en dan triviaal.
    EMS stijgt niet lineair met het gewicht. Naarmate het gewicht toeneemt, begint de prijs trager te stijgen. Daardoor lijkt EMS beter te schalen voor zwaardere pakketten. Dit is echter maar een illusie. SAL neemt 100 yen toe per 100 gram, over de hele lijn. EMS neemt van 500 naar 600 gram met 200 yen toe. Tussen 2500 en 3000 gram is er een stijging van 800 yen, dus nog steeds 160 yen per 100 gram. Bovendien wordt er maar met een schaal van 100 gram gewerkt tot en met 1 kilo. Daarboven werken ze in schijven van 250 gram, later 500 gram en uiteindelijk zelfs 1 kilogram. Met SAL sluiten je kosten nauwer aan bij het exacte gewicht en niet een bovengrens.
    EMS heeft ook een hoge instapkost. De minimumprijs (alles tot 300 gram) is 1500 yen. SAL begint bij 180 yen voor 100 gram (tenzij voor drukwerk, dat kan nog goedkoper onder dat gewicht) en stijgt dan consistent 100 yen per 100 gram. Als je SAL registered wil (aangetekende verzending en verzekerd) betaal je een flat fee van 410 yen extra. Nog steeds een pak minder dan de basisprijs van EMS.
    Bovendien kan ik persoonlijk bevestigen dat SAL pakketten niet slechter of anders worden behandeld dan die van EMS, of dat het impact heeft op de verpakking (dit hangt puur af van de shop en/of proxy service). Ik heb nog geen registered SAL pakketten weten verloren gaan. Een paar keer heb ik voor persoonlijke low-risk spullen unregistered SAL gebruikt, met net zo'n goed resultaat.

Wanneer zou je ooit EMS gebruiken? SAL gaat maar tot 2 kilogram, tenzij het drukwerk is. In dat geval kan het tot 5 kilogram. EMS kan veel zwaardere pakketten verschepen. Buiten de "small packet SAL" methode is er ook "parcel post SAL", die wel zwaardere dingen kan verschepen. De prijs is vergelijkbaar met EMS in dat geval.
    Als je dan ook nog eens weet dat sommige postbedrijven hogere administratiekosten aanrekenen voor de douaneaangifte van EMS pakketten (omdat deze kosten een waar buffet van ongereguleerde inkomsten voor hen zijn) kan je EMS best mijden tenzij het niet anders kan.

Het is niet erg waarschijnlijk dat je iets uit Japan bestelt dat je dringend nodig hebt. Dit is een lange-termijnspel. De figure die je bestelt gaat jaren op je kast staan. Bespaar geld door gewoon een paar weken langer te wachten. Dat telt spoedig op. Ik heb via een proxy service vorige week nog 17 manga boekjes besteld (elk voor gemiddeld 100 yen tweedehands gekocht). Met verpakkingsmateriaal erbij kan dat gemakkelijk in de buurt van 5 kilogram komen. Ik heb surface mail gevraagd. Het kan 2 maanden of langer duren voor ik die dingen heb, maar daarmee spaar ik wel minstens 1700 yen uit. Dat lijkt misschien niet zo veel (ongeveer €12 op het moment), maar als je dat vaak doet is het tegen het einde van het jaar een figure meer of minder, of het verschil tussen een halve en volledige manga serie.

Nog enkele linkjes.
    EMS rates: http://www.post.japanpost.jp/english/fee/intel/ems.html
    SAL small packet rates: http://www.post.japanpost.jp/english/fee/intel/sal.html (registered is +410 yen)
    Overzicht van proxy service Goody-Japan: http://goodyjapan.sakura.ne.jp/shipping.html

Snakke
    Shmupping and Skiing

Leeftijd : 20
    Speciale vermogens : Discipel zijn van de grote god Marsupilcoatl

Bericht van Snakke op ma dec 14, 2015 8:49 pm

Dus ik ben van plan om iets in te voeren uit Amerika en vroeg me af of deze regels eigenlijk ook gelden voor een zending van Amerika naar België. Ok, dit is een topic voor Japanse import maar ik vermoed dat dit de beste plaats was om het te vragen. Ik weet dat er iets met douane en dergelijke moet gebeuren maar heb geen flauw idee wat. De site die de Belgische overheid biedt heeft een zeer jaren 2000 gevoel en is tamelijk moeilijk te navigeren. linkje

Als de waarden van belang zijn: 1 pakketje zou 30€ kosten met zending. Maar de werkelijke inhoud is 23€. Betekend dit dat ik ook dan extra administratie kosten en BTW erop moet betalen?  Want als dat het geval is moet ik eens deftig nadenken voordat ik het koop...
    Manfred
    Hemelbewoner

Bericht van Manfred op ma dec 14, 2015 11:48 pm

Hallo Snakke,
    Volgens deze internetsite:  http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/pakket.htm  geldt voor zendingen afkomstig van buiten de Europese Unie het volgende:

1. Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.
    2. Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
    3. Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

De alcoholische producten, parfums en toiletwaters evenals tabak en tabaksproducten zijn uitgesloten van de vrijstelling.

Het meeste speelgoed heeft als BTW tarief 21% (code BTW/TVA) en als rechten bij invoer 4,7% (code APPL)
    Voorbeeld: http://tarweb.minfin.fgov.be/itarbel_ext/FormNomenclatuur?LG=NL&BL=B&IE=0&TC=&AC=&PA=&DA=&TX=&CO= , voer goederencode 9503 00 21 in en klik vervolgens op de blauwe M's in de rode vierkantjes
    Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku op di dec 15, 2015 10:56 am

Manfred geeft het inderdaad correct aan.
    De heffingen gelden op alle verzendingen die van buiten de Europese Economische Gemeenschap komen. Dus ook als je pakket uit Amerika komt. Met een waarde van €23 ga je net boven het maximum dat volledig vrijgesteld is.
    Let bovendien op de manier waarop de kosten berekend worden. Je betaalt namelijk:
      [ol]Een administratieve kost (€12 laatste keer dat ik checkte).
      [ol]BTW op de waarde van je pakket, plus verzending, plus die administratieve kost.

Dus als de waarde van de inhoud €23 is, en de zending €7, dan betaal je:
    €12*1,21 + €30*0,21 = €20,28
    Dus €12 administratieve kost, met BTW daarop, en BTW op de waarde + verzendingskosten.

Die administratieve kost gaat relatief wel meevallen voor pakketten met een grotere waarde waar je echt geen beter alternatief voor vindt binnen de EU, maar voor iets dat maar net over de limiet van €22 zit is het best een stomme kost. Als ik wat bestel waarbij ik er niet onderuit komt, probeer ik meestal meerdere bestellingen samen te laten verzenden waardoor ik vermijd het herhaaldelijk te betalen. Of je kan checken of iemand ook wat wilt bestellen van dezelfde verkoper en vervolgens die administratieve kost delen. Met hoe meer personen je dat doet, hoe goedkoper het uitvalt. Let dan wel op dat je niet boven de €150 uitkomt, want dan komen er mogelijk nog de rechten van invoer bij. Een belangrijke opmerking daarover: niet enkel hangt dat percentage af van de aard van de goederen, maar de administratieve kost wordt ook verhoogd tot €30!

Blijkbaar heel erg hard werk, zo'n factuurtje uitrekenen.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu vr okt 20, 2017 2:33 pm