Fire Emblem-topic (Herrezen!)

Deel
    Faolinn
    Mad scientist

Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

Bericht van Faolinn op zo apr 21, 2013 5:35 pm

begrijp ik dit goed en doel je op een perfect runthrough? Je mag NIET restarten? Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe je dat 21 chapters vol gaat houden. Je hoeveelheid bruikbare personages gaat dan te hard achteruit, ik wil je bijvoorbeeld op die manier Chapter 15: Scorched Sands wel eens uit zien spelen. Maar kudos dat je het wilt proberen, ik ben benieuwd naar de updates :P

_ . ; - * Schijt op een natte vis * - ; . _

wolfie559
    Paradijselijke poster

Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

Bericht van wolfie559 op zo apr 21, 2013 7:47 pm

@Urameshiya schreef:
    @Faolinn schreef:On another note. Vanavond speel ik chaper 24 van Fire Emblem 12 uit. Dit is wel heel tof want dan kan ik morgen direct overstappen op Awakening. Verwacht een lange post waarin ik uiteenzet hoe erg ik me verkeken heb op dit spel.
    Ooh, daar zie ik erg naar uit! Ik ben ondertussen trouwens een aardig stukje op weg geraakt in een nieuwe FE12 playthrough, met de bedoeling om dit keer iedereen te rekruteren (om dat makkelijker te maken speel ik dit keer op hard). :)

Over verkeken op spellen gesproken, ik heb pas een heel scherp en heel lang (écht lang; mijn weerwolvenbijbels zijn er niks bij) kritisch essay gelezen over FE7, dat me gedwongen heeft om opnieuw na te denken of ik FE7 eigenlijk wel echt de beste GBA FE vond, en of die titel eigenlijk niet aan FE8 toebehoort. Misschien kun je van mij dus binnenkort ook wel een lange post verwachten daarover. k=w=

Maar om daar rustig over na te denken, heb ik besloten in de zeer nabije toekomst eerst eens een FE8 playthrough te gaan doen waarbij ik één van m'n grootste bezwaren tegen het spel (de afwezigheid van een uitdagende moeilijkheidsgraad) weg ga proberen te nemen door met speciale regels te spelen. Ik heb (geïnspireerd door Mitch) het volgende in gedachten:
    1. Spelmodus is hard, route is Eirika.

2. Uitsluitend vrouwelijke personages mogen wapens gebruiken, staves gebruiken, items gebruiken, deuren en kisten openen, en andere personages rescueën. Vrouwelijke personages zijn:
    ...minder dan ik dacht, nu ik ze tel:
    Eirika (prologue)
    Vanessa (chapter 2)
    Neimi (chapter 3)
    Lute (chapter 4)
    Natasha (chapter 5)
    Tana (chapter 9)
    Amelia (chapter 9 / chapter 13)
    Marisa (chapter 10)
    Tethys (chapter 10)
    L'Arachel (chapter 11)
    Myrrh (chapter 16)
    Syrene (chapter 17)
    3. Een mannelijk personage mag alleen op het veld staan in chapters waar hij verplicht aanwezig is. Daaronder valt ook de map waarop het betreffende personage gerekruteerd wordt.
    3a. De aanwezige mannelijke personages mogen ook dan niet gewapend in het bereik van een vijand staan.
    3b. De aanwezige mannelijke personages mogen ook dan niet healen, zichzelf niet en anderen niet.
    3c. De aanwezige mannelijke personages mogen wel ingezet worden als ongewapende meat shields/cannon fodder. Er staat geen enkele straf op als ze sterven.
    3d. De aanwezige mannelijke personages mogen wel ingezet worden om villages te bezoeken, andere personages te rekruteren, inkopen te doen en items door te geven.

4a. Regel 2 en 3 zijn ongeldig in chapter 5x, aangezien in dat hoofdstuk geen enkel vrouwelijk personage in te zetten is.
    4b. In Chapter 5x zal enkel Orson gevechtshandelingen mogen uitvoeren. Ephraim, Forde en Kyle zullen buiten het bereik van vijanden moeten blijven. Als Orson op één of andere manier sterft in dit hoofdstuk, telt dat als een onmiddellijke game over.

5. Alle non-lord personages, mannelijk of vrouwelijk, mogen sterven, maar wie dood is blijft dood. Restarten vanaf het vorige savemoment is niet toegestaan.

6. Als Eirika of Ephraim sterft, heb ik verloren en moet ik mijn speldata verwijderen. Restarten vanaf het vorige savemoment is niet toegestaan.

7. Restarten tijdens een gevecht is ook onder andere omstandigheden niet toegestaan.
    Ik heb het een paar keer snel geprobeerd, en m'n eerste twee pogingen strandden in chapter 1 (met alleen Eirika is dat best irritant), en de keer daarna legde Eirika in chapter 5 het loodje (al kwam dat vooral omdat Vanessa in chapter 4 al doodgegaan was), maar ik denk dat het wel te doen moet zijn. Fao, heb jij als FE8-ervaringsdeskundige misschien nog ideeën wat voor regels ik nog toe zou kunnen voegen (verboden items, enzovoorts) om het extra spannend te maken? Of denk je dat er chapters zijn die ik met deze regels juist onmogelijk gemaakt heb, en waar ik extra voorzieningen voor toe zou moeten voegen? Ik ben bang dat ik iets over het hoofd gezien heb en dan halverwege opeens op een onoverkomelijk obstakel stuit, namelijk. x'D

In het bijzonder twijfel ik op het moment over chapter 8 en chapter 15, waar ik Ephraïm vanuit een nogal ongunstige positie zal moeten redden, zonder dat hij zichzelf mag verdedigen. ^^;

sorry maar als je het ene spel probeert te vergelijken met het andere maar je zelf een aantal regels gaat implementeren om een van de grootste flaws weg te werken, vind ik toch wel fout, je veranderd dan de experience en je maakt uw vergelijking dan ongeldig eigenlijk.

natuurlijk je kunt deze regels nog steeds gaan toepassen als je dat wilt natuurlijk.

Urameshiya
    Beheerder

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya op zo apr 21, 2013 8:51 pm

@Faolinn schreef:begrijp ik dit goed en doel je op een perfect runthrough? Je mag NIET restarten? Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe je dat 21 chapters vol gaat houden. Je hoeveelheid bruikbare personages gaat dan te hard achteruit, ik wil je bijvoorbeeld op die manier Chapter 15: Scorched Sands wel eens uit zien spelen. Maar kudos dat je het wilt proberen, ik ben benieuwd naar de updates :P
    Dat begrijp je inderdaad goed! Wat de bruikbare personages betreft: het is inderdaad een beetje lastig dat er maar 12 vrouwelijke personages zijn, en elke dode dus ook echt permanent een teamlid minder op het veld betekent, maar het eind van het spel is ook met een kleiner groepje sterke units met S-rank wapens wel haalbaar. Hopelijk. k=w=

En ja, daarom zei ik al, ik twijfel over chapter 15. Ik weet niet meer precies hoe de vijanden daar opgesteld staan, maar als Vanessa en Tana allebei nog in leven zijn, en op z'n minst één van beide al gepromoot is, denk ik dat ik Ephraim zou moeten kunnen redden. Als één van beide nog in leven is kan het denk ik ook nog wel, maar als ik ze allebei kwijt ben op dat punt, dan gaat het echt heel lastig worden.

Oh, wat trouwens ook vervelend is, is dat ik bij gebrek aan een vrouwelijke thief een groot deel van de chests zal moeten missen...

Aaah, en er waren nog wat regels nodig die ik vergeten was!
    3e. Mannelijke units mogen niet geheald worden, ook niet door vrouwelijke healers.

8. Arena's mogen niet gebruikt worden.

9. Ruins/tower/random battles mogen niet gebruikt worden. Alleen de verplichte chapters mogen gespeeld worden.

@wolfie559 schreef:sorry maar als je het ene spel probeert te vergelijken met het andere maar je zelf een aantal regels gaat implementeren om een van de grootste flaws weg te werken, vind ik toch wel fout, je veranderd dan de experience en je maakt uw vergelijking dan ongeldig eigenlijk.
    Ah, ik bedoel ook niet dat het daarmee een volledig eerlijke vergelijking zou worden, het was meer dat ik dacht --> 'hmm, misschien waardeer ik de goede kanten van FE8 te weinig' -->
    'laat ik het weer eens spelen' --> 'maar het is een beetje simpel, en als ik me ga vervelen gaat dat me niet helpen de positieve kanten van FE8 te leren waarderen' --> 'dus laat ik een extra uitdagende run proberen te doen'.

En om eerlijk te zijn, of het nou de bedoelde gameplay-experience is of niet, als ik op die manier extra lol in het spel kan hebben, dan is dat vanuit mijn optiek toch een positief punt van het spel. En omgekeerd: als ik door op een andere manier te spelen geen last meer heb van een minpunt van het spel, dan betekent dat natuurlijk niet dat ik dat minpunt helemaal wegstreep uit een vergelijking, maar wel dat het een minder groot minpunt voor me wordt. Natuurlijk verwacht ik niet dat anderen volgens die regels zouden gaan spelen, en ik ga zelf ook niet elke keer volgens die regels spelen, dus het verandert het spel zelf (objectief gezien) niet. Het kan alleen mijn kijk op het spel veranderen.

(Het is trouwens sowieso geheel niet ongebruikelijk om je eigen regels toe te voegen als je voor de zoveelste keer een FE-game doorspeelt. Er zijn ook mensen die runs doen waarop ze alleen maar personages met een bepaalde haarkleur gebruiken of iets dergelijks. Dat is in de FE-community een geaccepteerde manier van spelen, zelfs al is het niet per se de bedoeling van de makers.)

EDIT: Oh, en ondanks dat ik eigenlijk met heel andere dingen bezig zou moeten zijn, heb ik het net nog even geprobeerd. Alles ging prima, tot ik halverwege chapter 5 door een vreselijk stomme fout Neimi kwijtraakte. Dat was zo vreselijk frustrerend dat ik die run maar opgegeven heb. Ik ga volgend weekend waarschijnlijk verder proberen, en dan op een moment dat ik alert genoeg ben om geen domme fouten te maken. .___.

Dus... status:
    Poging 1: Ch1 ✝️Eirika; verloren.
    Poging 2: Ch1 ✝️Eirika; verloren.
    Poging 3: Ch4 ✝️Vanessa; Ch5 ✝️Eirika; verloren.
    Poging 4: Ch5 ✝️Neimi; uit frustratie opgegeven.
    Huidige run: Prologue
    Eirika (Lv 1 Lord) k=w=

Overigens verwacht ik dat chapter 8 een erg lastige wordt, dus als ik daar eenmaal voorbij ben, zal ik het me niet meer kunnen veroorloven om uit frustratie op te geven als ik iets fout doe. Dan moet ik dus echt goed op gaan leren letten... ^^;

Namens het Dagelijks Bestuur van de Trappen van Hakugyokuro,

Urameshiya
    CHIEF EXECUTIVE ADMINISTRATOR
    Faolinn
    Mad scientist

Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

Bericht van Faolinn op ma apr 22, 2013 10:08 pm

Schande! Oh gruwel, kommer en kwel! Door mijn spontaan opgedane verslaving aan Awakening (jezus wat geniet ik van dit spel, de support conversaties zijn grandioos, werkelijk met kop en schouders de beste die ik ooit heb gelezen) ben ik vergeten aan mijn post te schrijven! Ik vraag om uitstel tot morgen! Wellicht kan ik tijdens het college al een begin maken haha ^^;

Urameshiya
    Beheerder

Bericht van Urameshiya op ma apr 22, 2013 11:02 pm

@Faolinn schreef:Schande! Oh gruwel, kommer en kwel! Door mijn spontaan opgedane verslaving aan Awakening (jezus wat geniet ik van dit spel, de support conversaties zijn grandioos, werkelijk met kop en schouders de beste die ik ooit heb gelezen) ben ik vergeten aan mijn post te schrijven! Ik vraag om uitstel tot morgen! Wellicht kan ik tijdens het college al een begin maken haha ^^;
    Schaam je! En ik maar denken dat je nog steeds niet gegeten had! ...of is het avondeten er door je Awakening-verslaving misschien echt bij ingeschoten? k;P

Maar neem gerust de tijd, hoor. Ik zei wel dat ik uitzag naar je post, maar je hoeft jezelf er geen deadlines voor te stellen, denk ik. k^^;

EDIT: Als je morgen dan toch post, wil ik ook wel meteen een status-update over Awakening horen, eigenlijk! k=w=

Urameshiya
    wolfie559
    Paradijselijke poster

Bericht van wolfie559 op di apr 23, 2013 8:05 am

kheb EINDELIJK awakening. god i love it. is best wel moeilijk maar mijne character is toch overpowered (missie 6 en het is al een grandmaster lvl 3)best wel jammer dat sumia and 2 missies nadat ze haar pegasus heeft dood is gegaan XC (stomme boogschutters) nu ben ik pegasusloos.

vraagje: is het normaal dat frederick zo OP is???? hij krijgt alles dood met 1 shot en dergelijke.

en nog een vraagje. kheb zulk een second seal en ik zou graag van mijn character een wyvern rider maken maar 1. hoe belangrijk is een grandmaster vergeleken met de rest? en 2. is dat wel een goed idee?

Urameshiya
    Beheerder

Bericht van Urameshiya op di apr 23, 2013 8:34 am

@wolfie559 schreef:vraagje: is het normaal dat frederick zo OP is???? hij krijgt alles dood met 1 shot en dergelijke.
    Hangt een beetje af van welke moeilijkheidsgraad je speelt! Het is normaal dat hij in de eerste chapters erg sterk is, maar doordat hij al vanaf het begin een gepromote class heeft, krijgt hij wel veel minder experience. Hij ontwikkelt zich dus langzamer dan de rest, en als je hem te veel gebruikt, maakt dat op termijn je team dus juist zwakker. Al heb je niet zo veel om je zorgen te maken als je tactician ook al gepromoot is, lijkt me. k=w=

@wolfie559 schreef:en nog een vraagje. kheb zulk een second seal en ik zou graag van mijn character een wyvern rider maken maar 1. hoe belangrijk is een grandmaster vergeleken met de rest? en 2. is dat wel een goed idee?
    1. Een Grandmaster is cool, maar absoluut niet nodig. Het is een handige class door de combinatie van zwaarden met magie, en door de skills die je erin leert (Ignis op level 5 en Rally Spectrum op 15), maar qua stats kan een Grandmaster niets dat een andere class niet beter kan.
    2. Er is niets op tegen dus, maar je zult erop moeten rekenen dat je character de komende tijd dan iets kwetsbaarder zal zijn dan hij nu is, in het bijzonder tegen bogen en wind-magie. Als je een gepromote class terugswitcht naar een non-gepromote class, gaan sommige van je stats letterlijk achteruit. Daar staat tegenover dat hij dan wel weer makkelijker experience krijgt, waardoor je de achterstand waarschijnlijk snel genoeg terug kan winnen. Ik zou je wel aanraden om je Grandmaster tenminste eerst level 5 te laten bereiken voor de Ignis-skill voordat je je Second Seal gebruikt. Zou zonde zijn om die niet mee te nemen.

Urameshiya
    Faolinn
    Mad scientist

Bericht van Faolinn op di apr 23, 2013 10:59 am

Review van Fire Emblem 12: New Mystery of the Emblem ~Heroes of Light and Shadow~
    Inleiding

Bij gebrek aan goede pc die interessante nieuwe games kan draaien besloot ik nadat ik Far Cry 2 voor de derde keer had uitgespeeld maar weer eens te beginnen aan een FE8: Sacred Stones playthrough (hoe dat afliep kan je eerder in dit topic lezen). Tijdens die playthrough kwamen ook de eerste berichten binnen over de release van Fire Emblem: Awakening op de 3DS. Olga had de demo al geïnstalleerd en het zag er ontzettend veelbelovend uit. Plotseling snakte ik naar een nieuw FE spel om door te spelen. Het oog viel op de twaalfde Fire Emblem, een remake. Na wat trucjes uitgehaald te hebben wisten we het op een R4 kaart te zetten en werkend te krijgen op Olga's DSi. Zo begon mijn avontuur.

ervaringen
    +&- Verhaal
    De volgers van het topic hebben het wel gemerkt: Aanvankelijk was ik niet bepaald lyrisch over het spel. Ik citeer:
    @Faolinn schreef:Ik vind hem tot nu toe, als ik hem vergelijk met FE8 en de demo van Awakening (FE13), vies tegen vallen. Het verhaal is minnetjes, klinkt echt als een 'prop er maar in' verhaaltje om de originele storyline uit te melken. De vijandsamenstellingen in de maps vind ik slecht geconfigureerd. Ik vind het raar dat een gezonde cavalier door een baas in twee klappen kan worden gedood als er nog geen mogelijkheid tot grinden wordt gegeven. Op hard of zeker op lunatic zou ik het ergens nog wel kunnen accepteren maar in easy mode vind ik het gewoon slecht doordacht. Worst of all: No marriage system?? BLASPHEMY!!! WHERE'S THE ROMANCE ;A;
    Ik sta nog steeds voor de volle 100% achter deze woorden. Wat ik echter toen nog niet wist is dat die woorden enkel slaan op de Proloog, een achteraf bijverzonnen deel om de nieuwe characters in de oorspronkelijke verhaallijn te werken en de nieuwe spelers op de hoogte te brengen van de stand van zaken op het moment dat ze in het grotere verhaal stappen.
    De proloog is speltechnisch echt ruk als je het mij vraagt. De grotere movement die in de rest van het spel zo interessant en (voor mij dan) vernieuwend is, is daar gewoon stom ingezet. De toegevoegde maps typeren zich namelijk doordat ze zo absurd klein zijn in vergelijking met die uit de originele chapters. Binnen no-time zitten alle vijanden in de map op je nek en de bewegingsvrijheid is nagenoeg nihil. Dit zou allemaal niet zo erg zijn (FE typeert zich door de hoge moeilijkheidsgraad) als het niet de proloog was. Dit is juist het onderdeel waar je de beginnende speler een tikje respijt moet gunnen. Op Hard of Lunatic, prima, maar doe dit nou niet op Normal jongens.
    Hoe verder ik kwam in het spel, des te leuker ik het begon te vinden (met een flinke spurt in het begin toen ik eindelijk de proloog uit was). Het verhaal is gewoon goed gedaan, zit mooi in elkaar. Ik miste echter wel heel sterk character development (o.a. geen romantiek, zie hieronder). De personages blijven heel erg wie ze waren voordat ze aan het avontuur begonnen en dat wat er wel verandert was erg voorspelbaar en simpel (bv de catharsis van Katarina).

+ MyUnit en conversaties naar aanleiding van stats
    Één van de dingen die ik vanaf het begin al bijzonder vond was het hele concept van MyUnit. Door een aantal achtergronden in te vullen geef je je unit een aantal statboosts mee. Volgens mij, en dat weet ik niet zeker, geef je hem/haar tevens een persoonlijkheid.
    Tijdens mijn playthrough ben ik een aantal keren door Jagen aangesproken op mijn stats. De conversatie neemt een andere wending op basis van de stats die je hebt. Soms wordt je gecomplimenteerd, andere keren wordt je geadviseerd toch vooral nog wat extra training erin te knallen. Mooi vond ik dat voordat je de Dark Pontifex aanvalt je unit nog even op resistance gecontroleerd wordt.
    Dit soort conversation checks werden ook uitgevoerd op hoeveelheid characters die je hebt verloren tijdens het spel (0, Marth was zo blij met me \O/) en nog wat dingen die ik nu al weer vergeten ben. Het is leuk dat het spel dus data onthoudt en de conversations die je op basis daarvan krijgt aanpast. Al is de hoeveelheid variëteit die dat teweeg brengt niet om over naar huis te schrijven. Je hebt niet iets als ending ABC, maar dat hoef ik ook niet van Fire Emblem. Het is gewoon een hele leuke gimmick in het spel.

- Malle hoedjes
    Yeeeaaaaah... about that.... It SUCKED. Als je dan in-game customisation toelaat, doe het dan op een toffe manier. Het grootste deel van de headwear was om van te janken. Bij de laatste heb ik het spel bijna weg willen leggen. Serieus, een sneeuwtijgerhoofd op je hoofd? De afbeelding was niet eens mooi uitgeknipt/uitgevormd tegen de background! Dramatisch, had niet erin gemogen wat mij betreft.

+ Staven en wapens
    Wat niet weet wat niet deert, maar sinds ik dit spel heb gespeeld zie ik in hoe ontzettend veel leuker FE8 had kunnen zijn als ze wat meer verschillende staves erin hadden gedaan. Of meer van die zeer speciale die je eigenlijk pas 3 chapters voor het einde van het spel krijgt (desnoods geef je maar 3 uses, zoals in FE12 dus veel wordt gedaan).
    De wapens waren in FE8 van prima kwaliteit en kwantiteit, en dit geldt minstens zoveel voor FE12. Er zaten interessante unieke wapens in zoals de Wo Dao en de Ladysword. De gender-restricties voor superwapens als Excalibur en Aura vond ik echter onnodig, stelletje sexisten.
    Niet uniek voor FE12 maar zeker interessant vond ik ook de mogelijkheid om wapens te versterken door geld op te hoesten. En als je dan ook nog eens de mogelijkheid geeft dat wapen een eigen naam te geven heb je mij natuurlijk helemaal aan je zijde (Gram, Soul, Gungnir etc...).

- Joining Talk
    De joining conversations na de proloog waren voor mij echt een tegenvaller. Er waren uitzonderingen maar het grootste deel kwam neer op 'LOLHAI REMEMBER ME!?'
    (no dude I just started playing this game I dunnow who the fuck you are)
    Marth/Shiida: 'LOLYEAH 8DDDD'/'DON'T FIGHT US, FIGHT WITH US'
    (Wait wut? I don't know the fucker and you're giving me nothing to start liking this guy?)
    'LOLKAY IMMA JOIN U NAO'
    (Well... yeah you can join but I lack way too much affection for you to actually start deploying you in battle, have fun at the camp I guess...)
    Ik snap dat het in het oorspronkelijke verhaal één geheel was en daarom niet zo'n probleem maar voor deze remake is het echt. een. groot. probleem. Ik heb al gesteld dat ik een gepassioneerde speler ben die meer op feels afgaat dan op hardcore challenges. Ik hou van mijn personages in FE en ik wil ze kennen. Dit soort belabberde joining rituals zijn niet bepaald compatibel met die insteek.

+ Movement
    Hier kan ik kort over zijn. Ik vond het verfrissend om in grotere maps te spelen met grotere oppervlaktes om in 1 beurt af te leggen. Je moet meer rekening houden met ganking en je kan echt niet meer een unit een stuk vooruitsturen om een gebouw te bereiken of iets dergelijks. Het dwong me echt om mijn speelstijl te herzien en daar hou ik wel van. De safepoints waren een fijne toevoeging in de grote maps, helemaal voor de snelle playthrough die ik eruit wilde halen. Ik kan begrijpen dat de hardcore spelers er wat minder blij mee zullen zijn.

--- Romance
    As stated above, ik ben een gepassioneerde speler. Ik wil shippen en resultaat van mijn ships zien. Ik. Wil. Romantiek. In. Mijn. Fire. Emblem! Het feit dat dat niet aanwezig was in FE12 vond ik echt verschrikkelijk. En jaaaa ik snap dat het een fixed story is en dat dat de verhaalvrijheid van de makers van het spel behoorlijk inkapselde maar de units uit de proloog hadden gewoon met elkaar kunnen trouwen! Ook een unit als Linde of Warren staat geheel vrij in het verhaal om te doen en laten wat zij/hij wilt. Ik vind het echt de grootste flaw uit het hele spel. Het neemt ontzettend veel spanning en beloning weg uit het spel. Het spel is gewoon minder boeiend op deze manier. De paar schunnige opmerkingen/zeer licht sexueel getinte situaties die door de vertalers extra aangedikt naar de voorgrond werden gebracht konden daar geen verandering in brengen (al vond ik het wel een welkome afwisseling ten opzichte van de eeuwige hoffelijkheid in FE8).

+ Speelstijlen
    Eerder in het topic merkte ik al op dat dit support system een snelle playthrough met één onveranderlijk team sterk ondersteund. Dit omdat je vrij snel en simpel je supports op hebt gebouwd, waardoor je de rest van de chapters makkelijker (en dus sneller) doorspeelt. Dit betekent uiteraard niet dat andere manieren van spelen (Full playthroughs, special rule playthrough, ultimate marriage pl- oh wacht die niet uiteraard) niet worden ondersteund. Sterker nog: De enorme hoeveelheid recruteerbare personages, de grote variëteit in wapens en staven, de bewegingsvrijheid, de map savepoints, de vele moeilijkheidsgraden... Ze dragen allemaal bij aan een nagenoeg eindeloze hoeveelheid aan mogelijkheden voor het spelen van het spel. Ik denk dat ik het dan ook zeker in de toekomst nog een keer van Olga af zal pakken om nog een keer door te spelen.

conclusie
    Ik heb mijn mening tijdens de proloog uiteraard na het doorspelen van dit spel bij moeten stellen. Het spel zelf is echt het spelen waard. Dit geldt eens te meer voor FE-fans die meer van uitdaging houden en minder waarde hechten aan een hartverwarmend verhaal. Het spelen heeft me ontzettend veel plezier bezorgd en als ik een challenge zoek (ik merk dat ik nu ook wel zin krijg in het vastbijten en zoeken naar de enige mogelijke weg door een level op Hard/Lunatic mode) zal ik hem er zeker weer eens bij pakken!

Fin

En nu even over Awakening:
    Ja dit spel is echt... helemaal voor mij! All the feels! Het ziet er zo retegoed uit. Wat een gigantische vooruitgang! Ook de supportconversaties zijn met sprongen vooruitgegaan. Ik heb nog nooit hardop gelachen tijdens het lezen van een conversatie maar nu lig ik driekwart van de tijd te hikken en te hijgen van het lachen. Ik ben nu bij chapter 4 (Donnis opgehaald en wat Risen aan mijn speer gehangen). Ik vind met name alle (low use) items die je nu al vind echt supergaaf.

Voorlopige ships:
    Stahl + Miriel (B-status)
    Chrom + Sumia (C-Status)
    Virion + Lissa (C-Status)

wolfie559
    Paradijselijke poster

Bericht van wolfie559 op di apr 23, 2013 4:03 pm

oke dag 2 kzit nu bij chapter... geen idee 8 ofzoiets.(kheb net de war monk en die dark mage gerecruteerd en sindsdien is er heel wat veranderd.

Clio= grandmaster en ik ga haar ook zo houden want magic is hare strong point en strenght is hare weakpoint.

crom= great lord gewoon nog wat sterker gemaakt

cordelia= dark flier dus no more ik-krijg-niemand-dood-maar-ik-krijg-altijd-klop pegasusje nimeer maar eentje die nu dingen DOOD maakt.

euhm (die ene dark mage die dat nogal ....dark?? is, ben hare naam vergeten)= sorcerer gewoon voor nog meer power en dark knight klinkt me net iets te lastig in onderhoud. ik ben wel van plan haar veel te gebruiken want ze is awesome

maar nondeju kheb nog meer master seals nodig want kmoet miriel en lon'qu upgraden (btw als ik die nu wat meer level, heeft dat wel nut want ik ga ze toch upgraden?)

cromxClio(mycharacter) zijn nu een koppel! kprobeerde het te vermijden maar de synergie was veel te goed om zomaar te negeren. (i wonder when the babymaking will start)

er begint een relatie te ontstaan tussen sully en lon'qu (die 2 werken veel beter dan ik voor mogelijk had kunnen houden.)

en dan is er nog een drama ontstaan panne (een van mijn meest succesvolle units) hare beaststone is gebroken hoe los ik deze situatie op want nu kan ze nimeer vechten... PLEASE HELP!!!

deaths: sumia (tot nu toe de enige wonder boven wonder)

Urameshiya
    Beheerder

Bericht van Urameshiya op di apr 23, 2013 4:21 pm

@wolfie559 schreef:maar nondeju kheb nog meer master seals nodig want kmoet miriel en lon'qu upgraden (btw als ik die nu wat meer level, heeft dat wel nut want ik ga ze toch upgraden?)
    Langer doortrainen voordat je promoot kan absoluut geen kwaad! Level-ups na promotie leveren vergelijkbare stat-toenames met level-ups voor promotie op, en de promotiebonus (de stats die je erbij krijgt door promotie) blijft evenveel, onafhankelijk van welk level je had voor het promoten. Dat betekent dus dat een op level 20 gepromote unit van level 1 in het algemeen aanzienlijk sterker is dan een op level 10 gepromote unit van level 1. Sterker nog, bij een beperkte beschikbaarheid van experience points kan het juist beter zijn om het promoten even uit te stellen. Na promotie telt je level voor de experience-formule namelijk sowieso als 20 + level, ongeacht of je echt op 20 gepromoot bent of al op level 10, waardoor je minder experience punten krijgt.

Dat is tenminste hoe het normaal zou zijn, maar omdat je in Awakening met behulp van Second Seals tot in eeuwigheid door kunt blijven levelen, zit het plaatje daar een beetje ingewikkelder in elkaar. Op je eerste playthrough hoef je je daar niet te druk om te maken, maar weet in elk geval dat verder levelen dan 10 voordat je promoot geen slecht idee is!

@wolfie559 schreef:en dan is er nog een drama ontstaan panne (een van mijn meest succesvolle units) hare beaststone is gebroken hoe los ik deze situatie op want nu kan ze nimeer vechten... please help
    Je kunt over een paar hoofdstukken nieuwe stenen kopen, maar tot die tijd is ze onbruikbaar, ben ik bang voor je. Als je haar toch verder wilt trainen zul je haar met een Second Seal (al dan niet tijdelijk) naar een andere class om moeten zetten.

@wolfie559 schreef:deaths: sumia (tot nu toe de enige wonder boven wonder)
    Aaaah. Je vermoordt Sumia zodat jouw unit er met Chrom vandoor kan gaan. Dat is het, he? k=w=

@Fao: Mooie review! Waar ik nu wel benieuwd naar ben is wat je van de muziek van FE12 vindt, vergeleken met je andere FE-ervaringen, want daar stond niks over in je review. Ik ben over de muziek van FE12 zelf namelijk nogal enthousiast. k:D

Ik ben het trouwens met je eens over de recruitment conversaties. Het was min of meer onvermijdelijk, als je iedereen uit het vorige spel er weer in wilt proppen, maar het voelt inderdaad een beetje repetitief en karakterloos.

Maar over de hoofddeksels gaan wij het niet eens worden! Mijn MyUnit draagt nog steeds met trots de hachimaki van Cecil!

@Faolinn schreef:Dit is juist het onderdeel waar je de beginnende speler een tikje respijt moet gunnen. Op Hard of Lunatic, prima, maar doe dit nou niet op Normal jongens.
    Dat tikje respijt was er eigenlijk wel, want je mag iedereen daar dood laten gaan, met als enige straf dat je een beetje minder goud toegeworpen krijgt aan het begin van hoofdstuk 1.

Laatst aangepast door Urameshiya op wo apr 24, 2013 12:29 am; in totaal 3 keer bewerkt

Urameshiya
    wolfie559
    Paradijselijke poster

Bericht van wolfie559 op di apr 23, 2013 4:26 pm

bedankt dus als ik panne verander in een wyvern rider dan kan ik haar later met een second seal terug veranderen in een taquel. dan kan ik mijn probleem tijdelijk oplossen

@wolfie559 schreef:deaths: sumia (tot nu toe de enige wonder boven wonder)
    Aaaah. Je vermoordt Sumia zodat jouw unit er met Chrom vandoor kan gaan. Dat is het, he? k=w=

[/quote]

moest ze maar niet struikelen.

Urameshiya
    Beheerder

Bericht van Urameshiya op di apr 23, 2013 4:30 pm

@wolfie559 schreef:bedankt dus als ik panne verander in een wyvern rider dan kan ik haar later met een second seal terug veranderen in een taquel
    Inderdaad! Alleen moet je er wel op letten dat je haar pas terug kunt veranderen als ze dan eerst in haar nieuwe class weer level 10 bereikt heeft.

Urameshiya
    wolfie559
    Paradijselijke poster

Bericht van wolfie559 op wo apr 24, 2013 12:04 am

update nummer 2.

kzit aan missie 14???

khou het kort, belangrijkste veranderingen

henry en tahtja (of iets in die aard) zijn nu een dark knight en een sorceress team of doom (kprobeer een koppel van die 2 te maken)

kheb een persoonlijke hekel aan morgan (maar lucina is wel tof)

overledenen sumia, libra (jammer het was de enige axe wielder die ik had afgezien van mijn wyvernlord cherche)

EDIT: henry en tahtja hebben nu een kindje en ik denk dat deze familie enorm sterk zal worden. (tahtja is mijn 2de sterkste en henry is enorm taai. maar dat zwaardvechten wilt maar niet levelen bij hem.) + hun kind zou gelijk zijn aan EXPLOSIONS

panne en frederick ben ik aan het proberen in een koppel te mengen... maar het wilt ni zo goed lukken.

mori kan ik ni deftig levelen omdat ze veel te squishy is en te weinig schade doet....

en ik heb teveel sterke vrouwen en te weinig sterke mannen dus het koppelen zal ik helaas op stop moeten zetten.

ADVIES GEVRAAGD: die kinderen van die characters beginnen vanaf level 10 hoe train ik die deftig zodat ze mee kunnen doen (hell in dat geval hoe train ik eender wie van een lager level naar een deftig level)

en dan ook nog 1 ding dat ik mij afvraag.
    al die kinderen krijgen die de haarkleur van de vader ofzo?? (want dat is tot nu toe het geval)

Urameshiya
    Beheerder

Bericht van Urameshiya op do apr 25, 2013 6:15 pm

@wolfie559 schreef:ADVIES GEVRAAGD: die kinderen van die characters beginnen vanaf level 10 hoe train ik die deftig zodat ze mee kunnen doen (hell in dat geval hoe train ik eender wie van een lager level naar een deftig level)
    Het is je misschien al opgevallen, maar ondanks hun lage level zijn veel van de tweede generatie-characters enorm sterk. Het hangt van de stats van hun ouders af wat voor stats ze precies hebben, maar in veel gevallen is het ver boven wat je normaal van een nieuwe ongepromote rekruut op level 10 zou verwachten! Met slechts een paar levels training zouden ze dus al redelijk makkelijk mee moeten kunnen komen. Om dat makkelijker te maken is het aan te raden om ze (liefst gepromote) vijanden te laten doden die je eerst met je sterkere personages verzwakt hebt. De genadeslag geven levert namelijk verreweg de meeste experience op.

@wolfie559 schreef:en dan ook nog 1 ding dat ik mij afvraag.
    al die kinderen krijgen die de haarkleur van de vader ofzo?? (want dat is tot nu toe het geval)
    Dat klopt! De kinderen zijn gebonden aan de moeder (i.e. hetzelfde kind is elke keer aan dezelfde moeder gekoppeld, behalve in het geval van Lucina en Morgan (als je avatar mannelijk is tenminste)), maar om ze toch wat van de vader mee te geven krijgen ze diens haarkleur. (En daarnaast krijgen ze natuurlijk skills, stats en beschikbare classes van hun vader.)

Als je een mannelijke avatar hebt wordt Morgan trouwens een meisje, en dan wordt haar haarkleur door die van haar moeder bepaald.

Urameshiya
    wolfie559
    Paradijselijke poster

Bericht van wolfie559 op vr apr 26, 2013 12:27 am

@Urameshiya schreef:
    @wolfie559 schreef:ADVIES GEVRAAGD: die kinderen van die characters beginnen vanaf level 10 hoe train ik die deftig zodat ze mee kunnen doen (hell in dat geval hoe train ik eender wie van een lager level naar een deftig level)
    Het is je misschien al opgevallen, maar ondanks hun lage level zijn veel van de tweede generatie-characters enorm sterk. Het hangt van de stats van hun ouders af wat voor stats ze precies hebben, maar in veel gevallen is het ver boven wat je normaal van een nieuwe ongepromote rekruut op level 10 zou verwachten! Met slechts een paar levels training zouden ze dus al redelijk makkelijk mee moeten kunnen komen. Om dat makkelijker te maken is het aan te raden om ze (liefst gepromote) vijanden te laten doden die je eerst met je sterkere personages verzwakt hebt. De genadeslag geven levert namelijk verreweg de meeste experience op.

@wolfie559 schreef:en dan ook nog 1 ding dat ik mij afvraag.
    Dat klopt! De kinderen zijn gebonden aan de moeder (i.e. hetzelfde kind is elke keer aan dezelfde moeder gekoppeld, behalve in het geval van Lucina en Morgan (als je avatar mannelijk is tenminste)), maar om ze toch wat van de vader mee te geven krijgen ze diens haarkleur. (En daarnaast krijgen ze natuurlijk skills, stats en beschikbare classes van hun vader.)

Als je een mannelijke avatar hebt wordt Morgan trouwens een meisje, en dan wordt haar haarkleur door die van haar moeder bepaald.

wacht bedoel je met beschikdbare classes van de vader dat die kinderen niet met een vaste class beginnen of van dat ze met seals een bredere keuze aan classes hebben?

interresant om te weten dat de kinderen gecombineerde stats krijgen (best wel een beetje jammer want dan kan ik ni zomaar eender wie koppelen.

o god ik zou zo zwaar uitkijken naar morgaine (dochter in plaats van zoon) alhoewel ik morgan wel geaccepteerd heb, hij is wel fun.

nou ja update.

nowi en gregor hebben kindje gemaakt (its a ginger...)
    het is toch eindelijk gelukt om frederick en panne een kind te laten produceren.
    cherche en stahl hebben nu ook een kind (maar ik moet em nog aan halen)
    morgan en noire hebben nu ook een relatie (quite the adorable couple)
    en nu ben ik aan het proberen om cordelia met virion te koppelen.
    en anna met vaike
    en jarne met nah.

en ik heb morgan veranderd van tactician naar een mercenary en zo dan naar een hero.
    en ik ben aan het overwegen om lucina in een barbarian/berserker te veranderen. (mischien een vreselijk idee??)
    en iedereen is al een pak sterker. hell morgan denk ik gaat waarschoijnlijk mijn sterkste worden.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu zo apr 22, 2018 6:33 pm