Het Puzzel/Raadsel Topic

Deel
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai

Leeftijd : 17
    Speciale vermogens : logisch redeneren

Het Puzzel/Raadsel Topic

Bericht van MR.Kriesebo op wo maa 20, 2013 12:53 am

Hellewww!

zoals sommigen van jullie weten, ben ik gek op puzzels. Ik maak ze zelf ook vaak. Het was dus maar een kwestie van tijd voordat ik een soortgelijke topic zou gaan maken.

De regels zijn simpel:
    Ik post als eerste een puzzel/raadsel, en jullie kunnen vervolgens het antwoord geven.
    De persoon die het goede antwoord gaf post de volgende puzzel/raadsel.
    Ik houd ook jullie scores bij.

Puzzel 001:

Een politieagent leest oude verslagen door. Een van de zaken is nog niet opgelost:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17-02-1991

Er is een moord gepleegd in het Smith-landgoed. De overledene is het hoofd van de familie, Mark Smith (52).
    De moord is volgens getuigenverklaringen gepleegd rond kwart over 7 in de ochtend, waarna Marie Smith(echtgenote van Mark) een schreeuw hoorde. men is naar de woonkamer gerend en trof daar het dode lichaam van Mark Smith aan.

De verdachten:

Kees Ruijter 31 kok
    Lucas Smith 27 zoon van Marie en Mark Smith
    Tim van den Bosch 65 tuinman
    Tomas van der Ploeg 56 butler
    Nienke de Bie 26 dienstmeid
    Marie Smith 50 echtgenote van Mark Smith

Verklaringen:

Kees: Ik was op het moment van het incident net zijn favoriete soep aan het maken... *snif* Ik had nooit verwacht dat... En zo plotseling..

Lucas Smith: Mijn vader, was een geweldig mens. Zijn denkwijze ongeevenaard. Maar hij zat wel in het bedrijfsleven en had daardoor schulden bij een aantal mannen... Serieuze mannen... Het is dat er geen geld gestolen is, anders kon ik de schuldige wel aanwijzen.

Tim van den Bosch: Ik was op het moment van het misdrijf niet thuis, maar ik zweer het u, ik heb het niet gedaan! Ik was vandaag voor het eerst sinds tijden op familiebezoek, en was zo blij om mijn kleinkinderen weer te zien!

Thomas van der Ploeg: Gezien het feit dat de kok bezig was met het klaarmaken van het eten was ik het zilver wat aan het oppoetsen. Ja, ik heb vernomen dat de doodsoorzaak veroorzaakt is door een scherp metale object, mogenlijk een mes, maar ik zou geen enkele rede kunnen verzinnen waarom ik de heer Smith van het leven zou willen beroven.

Nienke de Bie: Ik stond haalde vanmorgen de post uit de bus. De postbode komt hier altijd stipt en hij is een hele aardige man... Mijnheer Mark vond hem volgens mij ook wel aardig maar Mevrouw Marie had zo haar bedenkingen...

Marie Smith: *In tranen* H-h-hoe k-kon dit ge-ge-gebeuren? Mark ha-ha-had eigenlijk *snif* nooit ruzie met iemand naar mijn weten! M-m-ma-maar daar s-s-staat dan o-ook weer t-t-tegenover dat h-h-hij m-m-m-m-mij lang niet alles v-v-vertelde... A-als hij dat w-w-wel had ge-ge-gedaan was hij m-m-misschien nog.... m-misschien nog... *Barst in snikken uit en loopt weg*

We konden uiteindelijk niet opmaken wie de moordenaar was uit deze magere verklaringen.
    Einde verslag. -Inspecteur Pepijn Hoekstra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De man las het verslag door. Plotseling viel zijn oog op een minuscuul detail, en hij las het verslag nog eens. Na een kort onderzoek bleek dat de man gelijk had en werd het werkelijke crimineel achter de tralies gezet.

Nu is het aan jullie: Welk detail zag de man en wie is de crimineel?

Succes!

Ook post ik hier een scorebord, wie welke puzzel heeft opgelost enzo.

Puzzel 001 (MR.Kriesebo): Opgelost door Skip
    Puzzel 002 (Skip) : Opgelost door Omekeki
    Puzzel 003 (Omekeki) : Nog niet gegeven
    Puzzel 004 (MR.Kriesebo): Antwoord gegeven
    Puzzel 005 (UNOwen) : Nog niet gegeven

Punten:

Skip :1
    Omekeki :1

Laatst aangepast door MR.Kriesebo op ma apr 29, 2013 12:59 am; in totaal 3 keer bewerkt (Reden van aanpassing : scorebord)

XavC
    Hemelbewoner

Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Robotics

Re: Het Puzzel/Raadsel Topic

Bericht van XavC op wo maa 20, 2013 1:20 am

Ik neig naar Marie Smith. Hoe kon zij anders weten dat Mark misschien nog in leven was als hij altijd alles zou vertellen ? Hoe kon zij überhaupt weten dat hij soms niet alles vertelde ?

Het verhaaltje van Tim klopt overigens ook niet. Hij is tuinman, en claimt vervolgens dat hij op familiebezoek was en naar z'n kleinkinderen kwam. Daar de rest wel in de genoemde rol speelde, zou Tim hier zich best wel eens versproken kunnen hebben.

Ik stem voor Tim. Het valt op dat Tim tuinman is, maar geen tuinman speelde hier.
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame

Leeftijd : 100
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

Bericht van Sophie op wo maa 20, 2013 1:28 am

Haha, XavC is me voor, maar ik wilde ook Tim zeggen.

We spreken hier over 7:15 op een maandag, wie bezoekt zijn familie op zo'n tijdstip?
    Die kleinkinderen moeten gewoon naar school.

Dan moet ik zeggen dat ik soep om 7:15 ook vreemd vind, maar dat is minder vreemd dan Tim zijn verhaal.
    En ookal zou Lucas alles erven, ik denk niet dat hij zijn vader daar ineens voor zou vermoorden.
    XavC
    Hemelbewoner

Bericht van XavC op wo maa 20, 2013 1:36 am

Skip schreef:Haha, XavC is me voor, maar ik wilde ook Tim zeggen.

We spreken hier over 7:15 op een maandag, wie bezoekt zijn familie op zo'n tijdstip?
    Die kleinkinderen moeten gewoon naar school.

Dan moet ik zeggen dat ik soep om 7:15 ook vreemd vind, maar dat is minder vreemd dan Tim zijn verhaal.
    En ookal zou Lucas alles erven, ik denk niet dat hij zijn vader daar ineens voor zou vermoorden.
    En welke opa is nu tuinman bij zijn eigen zoon ? Daarnaast is Mark 52, en de tuinman 65.
    Beetje vreemd, dat hij Mark dan op zijn 13e kreeg, waardoor hij nu op z'n 65e de kleinkinderen kan zien.
    Als het de vader van Marie zou zijn, zou hij Marie op zijn 15e gehad hebben. Ook vreemd.
    Olly
    Moeder aller Yuyukamp

Leeftijd : 21
    Speciale vermogens : Queen of clumsiness

Bericht van Olly op wo maa 20, 2013 2:07 am

Het is de butler.
    De moord was in de woonkamer gepleegd. De tuinman, de dienstmeid en de kok waren op dat moment in andere ruimtes (respectievelijk familiehuis, brievensbus en keuken).
    Dat laat de zoon, de vrouw en de moeder over.
    De zoon beweert dat het om geld zou kunnen gaan, maar er niets gestolen is. Als vader in de schulden stond, dan zou de zoon toch niets erven.
    Marie weet blijkbaar minder, ze wist niets van ruzies of problemen, voegt geen nieuwe informatie toe en geeft geen motief.
    Behalve dat het in detectives altijd de butler is, heeft Thomas zijn redenen. Het kan namelijk goed dat je het zilver oppoetst in de woonkamer, waar Mark zich bevond. Thomas ontkent niet en lijkt ook niet bedroefd. Hij geeft alleen aan geen motief te hebben, maar wie zegt dat het geen ongeluk was?
    Ik ga voor de butler, omdat hij wat betreft locatie het dichts bij Mark leek te zijn toen Mark vermoord werd.
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)

Leeftijd : 18
    Speciale vermogens : Thwomps.

Bericht van RemiliaxScarlet op wo maa 20, 2013 4:03 pm

Ik neig naar de de butler.
    Ten eerste, denk ik dat Olly ook gelijk heeft. Ze waren allemaal in andere ruimtes. De dienstmeid bij de brievenbus, de kok in de keuken, tuinman op bezoek etc.
    Hij was 'gewoon' zilver aan het oppoetsen. En ja, ook ik denk dat Mark misschien nog schulden had aan de butler. En dat de butler wraak heeft genomen voor niet terugbetalen.
    Maar er blijft voor mij nog een vraag: Stel dat hij in de schulden zat, hoezo zou de butler hem dan vermoorden en vervolgens geen geld stelen?

MR.Kriesebo
    Forumyōkai

Bericht van MR.Kriesebo op wo maa 20, 2013 7:33 pm

Er is maar een alibi dat niet klopt, en zodra je dat doorhebt weet je direct wie de moord heeft gepleegd.

@Skip: je denkwijze is goed maar ik denk dat je toch iets beter op je tellen moet passen, als je zo doorgaat breng je iedereen in de war...

@XavC: ik heb het vast raar geformuleerd, maar de tuinman was dus bij zijn kleinkinderen op het moment van het incident en NIET op het landgoed. tenminste, dat is wat hij zegt...

@Olly: dit is geen detective, dit is een raadsel.

@RemiliaxScarlet: Goede vraag, goede vraag...

Ik zal jullie dan nu een hint geven. Wacht eens, dat heb ik al gedaan.

Stof tot nadenken nietwaar? Ik post overigens komende dinsdag het antwoord als niemand eruit komt.

Succes!

XavC
    Hemelbewoner

Bericht van XavC op wo maa 20, 2013 8:43 pm

Ik ga nu ook naar Thomas, en wel om deze reden : Hij poetste het zilver op.
    Zilver oppoetsen lijkt me niet een handeling die je pleegt ALVORENS je gaat eten, maar nadat je gegeten hebt en afgewassen.
    Het feit dat hij vermoedt dat er een mes is gebruikt, zet mij tot de gedachte dat Thomas, de butler, die man vermoord heeft en daarop als 'excuus' het zilver ging oppoetsen. Hij moest het mes immers schoon krijgen.
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai

Bericht van MR.Kriesebo op wo maa 20, 2013 9:08 pm

hm... Blijkbaar nog niet de hint uit mijn vorige post bemerkt? ^^;

Zoals ik al zij, het is maar een simpel ding waardoor je minstens een persoon onschuldig kan verklaren en een ander als de dader aan kan wijzen.

En over de butler: als geld het motief was had hij toch ook gewoon stiekem tafelzilver achter kunnen houden? Wraak is een mogenlijke optie, maar vergeet niet dat als de zoon wist dat zijn vader schulden had, die butler wel wat beter op had kunnen letten.

En geloof het of niet, in deze post zit op zo'n manier een hint dat je ook als je de vorige niet begreep makkelijk iets over het crimineel te weten komt...

Wederom, succes!

XavC
    Hemelbewoner

Bericht van XavC op wo maa 20, 2013 9:30 pm

Waarom wordt Tim wel als verdachte aangemerkt als hij niet thuis zou zijn op het moment van het misdrijf? Hij was er immers niet..
    RemiliaxScarlet

Bericht van RemiliaxScarlet op do maa 21, 2013 2:20 pm

@XavC schreef:Waarom wordt Tim wel als verdachte aangemerkt als hij niet thuis zou zijn op het moment van het misdrijf? Hij was er immers niet..

Nu je het zegt...

Remilia~

Leeftijd : 21
    Speciale vermogens : Het creeëren en besturen van machtige lepels!

Bericht van Remilia~ op do maa 21, 2013 3:53 pm

@RemiliaxScarlet schreef:
    @XavC schreef:Waarom wordt Tim wel als verdachte aangemerkt als hij niet thuis zou zijn op het moment van het misdrijf? Hij was er immers niet..

Nu je het zegt...

@MR.Kriesebo schreef:

@XavC: ik heb het vast raar geformuleerd, maar de tuinman was dus bij zijn kleinkinderen op het moment van het incident en NIET op het landgoed. tenminste, dat is wat hij zegt...

@MR.Kriesebo schreef:
    tenminste, dat is wat hij zegt...

Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey!

RemiliaxScarlet

Bericht van RemiliaxScarlet op do maa 21, 2013 4:41 pm

@Remilia~ schreef:
    @RemiliaxScarlet schreef:

Nu je het zegt...

@MR.Kriesebo schreef:

@MR.Kriesebo schreef:
    tenminste, dat is wat hij zegt...

Oeps. Niet gezien.

Maar stel dat hij liegt, waarom liegt hij dan? Ik meer te neigen naar de tuinman...

Sophie

Leeftijd : 100
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

Bericht van Sophie op do maa 21, 2013 4:45 pm

Oke.

Het was dus een zondag, geen maandag.
    De maid haalde de post, maar er was geen post op zondag. *zucht*

Het was de maid, Nienke.
    XavC
    Hemelbewoner

Bericht van XavC op do maa 21, 2013 5:46 pm

Skip schreef:Oke.

Het was dus een zondag, geen maandag.
    De maid haalde de post, maar er was geen post op zondag. *zucht*

Het was de maid, Nienke.
    Hier sluit ik mij bij nader inzien bij aan. Meest steekhoudende argument.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu do aug 17, 2017 9:38 am